• Home Slider01

Eerste waterstofwoning van Nederland geopend

Goeree waterstofwoningACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke Amerikaanse koelkast. Energie uit de zonnepanelen wordt opgeslagen in twee grote accu’s en in de tuin ligt een opslagtank voor waterstof. Een uiterst innovatief experiment, de belangstelling bij de officiële opening was dan ook groot. Uit Nederland en België kwamen honderden bezoekers.

Erg groot kan de installatie van de waterstofwoning niet zijn. Het pand is een gewone rijtjeswoning, weliswaar aan het uiteinde en met garage met 30 zonnepanelen op het dak, vloerverwarming en uitstekend geïsoleerd. Voor Nederlandse begrippen is het geen bijzondere woning, hiervan staan er duizenden of misschien wel Stad 6tienduizenden in het land. En dat betekent ook dat wat hier mogelijk is met groene energie, op vele andere plekken moeiteloos kan worden herhaald.  De CV-ketel in de woning werkt met een katalytische brander. 

Marijke de Wit en Jean Paul Scheurleer van Wonen op Flakkee zijn er rotsvast van overtuigd dat waterstof de oplossing is om seizoenscycli met duurzame energie te overbruggen. Warmtepompen, zeker luchtwarmtepompen zien ze als een tussenoplossing. ‘En elektrische batterijen kunnen misschien op termijn twee weken zonder zon overbruggen, maar nooit een hele winter.’ En een toekomst off-grid is volgens het duo waar we onvermijdelijk op afstevenen. Dat kan goed met woningen die de overtollige zonne-energie van de zomermaanden omzetten in waterstof. Ondanks dat er tijdens het omzetten van stroom naar waterstof en weer terug Stad 5ongeveer 60% van de energie verloren gaat, zien De Wit en Scheurleer dat niet als probleem. ‘Zonne-energie is gratis, een kwestie van voldoende zonnepanelen monteren. Dat willen we laten zien in deze gewone Nederlandse woning.

Het broeide bij Scheurleer al langer. Hij verdiepte zich afgelopen jaren intensief in de mogelijkheden van waterstof . Gaandeweg werd hem steeds duidelijker welke rol waterstof zou moeten spelen. Tegelijkertijd nam zijn verbazing toe dat er vooral over wordt gepraat maar zo weinig concreets wordt uitgeprobeerd. Weldra ontstond het idee om er dan zelf maar mee aan de gang te gaan. Het initiatief sluit naadloos aan op het streven van het eiland Goeree-Overflakkee om energie neutraal te zijn.

Uniek en nieuw binnen het project is de zogenaamde Powerbox. Geen rechte Stad 1kast, maar uitvoering met een Italiaans design. Deze is in samenwerking met Hugo Vandenborre ontwikkeld. Hij is directeur van het bedrijf Solenco Power uit België en gespecialiseerd in groene energieoplossingen voor woningen. De Powerbox krijgt een plaatsje in de garage en is gekoppeld aan een waterstoftank met een capaciteit van 1200 liter in de tuin. Hier wordt een buffer waterstof onder 30 bar opgeslagen. In de powerbox zit een brandstofcel. Als de woning meer vermogen vraagt dan deze brandstofcel kan leveren, springt een ingebouwde batterij bij. Op de bovenste verdieping hangt een batterij van 4 kW die overdag wordt opgeladen door zonnepanelen en 's avonds en 's nachts aan de stroomvraag voldoet. Desgewenst zijn er extra batterijen bij te plaatsen.

Na de officiële opening zal de woning  het eerste half jaar vooral worden gebruikt als kenniscentrum, voor voorlichtingsdoeleinden en demonstraties. Daarna is het de bedoeling om er proefbewoners in onder te brengen. Maar Scheurleer is zo betrokken bij het experiment dat hij niet uitsluit dat hij er zelf als eerste een half jaar in het Innovathuis trekt. Dan kan hij aan den lijve ondervinden hoe het is om in een waterstof-woning te wonen.

Stad 2Verdere toekomstplannen heeft het duo ook al. Nog dit jaar hopen Scheurleer en De Wit bekend te kunnen maken dat ze een wijk met minimaal 250 waterstofwoningen gaan ontwikkelen. Waar deze wijk gaat komen is nog even geheim. De nieuwe wijk moet in elk geval over vijf jaar klaar zijn. ‘En dat is razendsnel voor ontwikkelaarsbegrippen. Zeker wanneer je bedenkt dat er een waterstofinfrastructuur moet worden aangelegd. Dan loop je echt nog wel tegen wat hobbels aan. Ondanks alle ervaringen die we tegen die tijd hebben opgedaan met het Innovathuis.’

Scheurleer en De Wit geloven zo sterk in het concept dat ze met Solenco hebben uitgedokterd, dat ze er een speciaal bedrijf voor hebben opgericht: Hylife Innovations. Dat moet het complete woon- en wijkconcept ook beschikbaar maken voor andere ontwikkelaars. Want het is een dynamisch terrein wat ze betreden, beseffen ze, waarin hele andere krachten actief zijn dan waar je normaal als projectontwikkelaar mee te maken hebt. ‘We komen ineens op het werkterrein van de grote energiebedrijven en netbeheerders die allemaal met hun eigen ideeën en belangen de energietransitie ingaan. Dat biedt nieuwe uitdagingen, maar laten we nu eerst maar eens met deze woning aan de slag gaan. We lopen vast nog tegen verrassingen aan, al denken we dat de energiesommetjes die we hebben gemaakt conservatief zijn. Misschien kunnen we met minder zonnepanelen toe, misschien kan het vat van de katalytische boiler kleiner, misschien kan het waterstof opslagvat kleiner. We gaan het allemaal ontdekken. Het eerste waterstofhuis van Nederland is ook voor ons een groot experiment en avontuur.’ Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor dewekelijkse nieuwsbrief

Stad 3Stad

Meer actueel

  • Alliander: onderzoek naar veiligheid van waterstof 18 maart 2020

    Uit diverse onderzoeken blijkt waterstof prima getransporteerd te kunnen worden door het aardgasnetwerk van Nederland. Slechts een klein deel, minder dan 10% van het net, moet daadwerkelijk vervangen worden. Bij drukstations onderweg en bij de meters bij de verbruikers thuis zijn ook aanpassingen nodig. Maar deze zijn voor de netbeheerders te...

    Lees meer...

  • Nederland: Eerste Nationale Waterstofdag een groot succes 06 februari 2020

    De eerste Nationale Waterstofdag die donderdag 6 februari 2020 in Lelystad werd gehouden was een groot succes. Met ruim driehonderd bezoekers, een zeer professionele organisatie en een keur aan interessante sprekers was het een boeiende dag. Tussen de lezingen door was er voldoende ruimte om met bezoekers en exposanten van gedachten te wisselen....

    Lees meer...

  • VS: 60 miljoen subsidie voor efficiëntere productie van groene waterstof 03 februari 2020

    Er komt nieuw onderzoek om de kostprijs van groene waterstof flink naar beneden te krijgen. Het ministerie van Energie in de Verenigde Staten trekt hier bijna 60 miljoen Euro voor uit. Het eindproduct, groene waterstof, moet goedkoper worden door efficiëntere elektrolysers en brandstofcellen. Aan de basis van het proces staat het optimaal...

    Lees meer...

  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 23 december 2019

    De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De HD6-Neptune, de waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in...

    Lees meer...

  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019

    Door Paul Bombeld Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op...

    Lees meer...

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 12 november 2019

    ACHTERGRONDEN Door Paul BombeldAl bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot. Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl