• Home Slider01

Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend

Gasunie Waterstof pijpleidingenDe Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch specialisten van Gasunie werken daarbij samen met collega’s in het buitenland. Via de website houden Otto Jan Huising, Technical Manager en Martin van Agteren, Asset Manager bij de Gasunie belangstellenden op de hoogte en geven uitleg over wat er bij zo’n ombouwplan allemaal komt kijken.

Sommige critici zeggen dat waterstof een desastreus effect kan hebben op het staal van een pijpleiding. Zij vrezen dat staal makkelijk gepenetreerd worden door waterstof, waardoor pijpleidingen ‘verbrossen’, met scheuren en lekkages tot gevolg. Kortom, is het wel veilig? Dit zijn vragen die regelmatig bij de redactie van Waterstof Magazine binnenkomen.

Waterstof Gasunie otto jan huising“Voor mij telt één simpele regel: als het niet veilig kan, doen we het niet”, zegt Otto Jan Huising (foto). Hij doet als materiaaldeskundige bij de Gasunie onderzoek naar de herbruikbaarheid van gaspijpleidingen voor waterstof. “Om het veilig te kunnen transporteren, moet je wel goed begrijpen onder welke condities dan kan. Want dat waterstof effect heeft op staal staat buiten kijf. De taaiheid van staal gaat omlaag en vermoeiingsscheuren kunnen sneller groeien onder invloed van waterstof dan bij het transport van aardgas”, zegt hij.

Hoe komt dat? Waterstofmoleculen (H2) zijn niet zozeer het probleem. Het zijn vooral de waterstofatomen (H) waar het om gaat. Waterstofmoleculen zijn in principe stabiel, ze vervallen bij transport alleen tot losse atomen met behulp van een katalysator. IJzer is zo’n katalysator. De stalen aardgaspijpleidingen zijn aan de binnenkant beschermd met een oxidelaagje, maar als dat laagje door bijvoorbeeld lasfouten wordt aangetast, en er een schoon ijzeroppervlak ontstaat, dan kunnen waterstofmoleculen ter plekke vervallen tot waterstofatomen, die het staal binnendringen.

Het “initiële defect”, zoals Huising dat noemt, gaat door de penetratie van waterstofatomen groeien. Het gaat dan om ‘het begin van een scheurtje’. Waterstof kan scheurtjes twintig tot vijftig keer sneller laten groeien dan andere gassen. Dat gebeurt met name als de drukwisselingen in de pijpleiding groot zijn. In het rapport HyWay 27 concludeerde PwC in 2021 dat dit verbrossingseffect zonder aanvullende maatregelen op langere termijn (20 tot 25  aar) tot ‘kleine lekkages’ kan leiden.

Waterstof Gasunie Martin van AgterenLekkages zijn uiteraard onwenselijk. Het kan tot gevaarlijke situaties leiden, want waterstof is zeer brandbaar. Bovendien is het productverlies. Iedere kubieke meter waterstof die weglekt, kan niet meer verkocht worden. Tot slot is er klimaatschade, want waterstof vertraagt mogelijk de afbraak van het broeikasgas methaan in de atmosfeer.

Gasunie gaat bij een waterstoflek veiligheidshalve uit van een ontstekingskans van 100 procent, hoewel dat in de praktijk niet het geval is (bij aardgas wordt gerekend met een ontstekingskans van 40 tot 80 procent, afhankelijk van de diameter en de druk). Martin van Agteren (foto), Asset Manager bij Gasunie, vertelt over een proef die is uitgevoerd op de Safety Campus Twente met een stuk pijpleiding die vol zat met waterstof en die leeg werd gehaald met een ‘afblaas’, ook wel ‘flare’ genoemd. “Met ontstekers boven die flare kregen we het zeer moeilijk aangestoken en uit zichzelf ontstak de waterstof ook niet.” Dat komt omdat waterstof weliswaar heel brandbaar is, maar ook zeer vluchtig.

Hoewel explosiegevaar dus beperkt is, is Gasunie er veel aan gelegen om lekkages te voorkomen. Daarvoor moet het effect van de versnelde scheurgroei, indien aanwezig, worden vertraagd. Om dat voor elkaar te krijgen, mag een scheurtje volgens Huising ‘over een bedrijfsperiode van 100 jaar niet meer dan 0,25 mm groeien’. Omdat drukwisselingen in de pijpleiding bepalend zijn voor deWaterstof Gasunie Drukmeter groeisnelheid van scheurtjes, moeten die zoveel mogelijk worden voorkomen. Op basis van vermoeidheidsberekeningen kan Huising vaststellen wat de maximale drukwisseling in het waterstofnetwerk mag zijn en hoe vaak die mogen voorkomen.

“Bij aardgas sturen we vooral op de klantvraag. En als de druk in het pijpleidingnetwerk schommelt, maakt dat niet zoveel uit”, vertelt Huising. ‘Bij waterstof gaan we ook op drukwisselingen in het netwerk sturen.’ Om de druk binnen een beperkte bandbreedte te houden, zal er gebruik worden gemaakt van de grootschalige waterstofopslag in zoutcavernes, die net als een expansievat thuis drukwisselingen in het systeem kan opvangen.

Bovendien helpt het als het waterstofnet steeds groter wordt. ‘Voor een landelijk waterstofnetwerk van vele honderden kilometers is heel veel waterstof nodig om een drukstijging van slechts 0,1 bar te krijgen’, legt Huising uit. ‘Des te groter het netwerk, des te kleiner de drukschommelingen.’

Gedurende de eerste jaren dat het waterstofnet operationeel is, zullen vraag en aanbod soms onvoldoende in balans zijn. Bovendien zullen dan de cavernes nog niet klaar zijn voor opslag. Daardoor kunnen er drukwisselingen optreden. Berekeningen hebben volgens Van Agteren aangetoond dat die schommelingen klein zullen zijn, zowel in heftigheid als aantal. ‘Zo klein zelfs, dat wij Waterstof Gasunie Maasvlakte HR 69drukschommelingen tot een veilig niveau kunnen toestaan als vraag en aanbod niet helemaal in balans zijn.’ Deze dynamische vorm van opslag wordt line pack genoemd. Van Agteren: ‘De operationele druk in de pijpleiding heeft een bandbreedte van 30 tot 50 bar en zal in de praktijk rond de 40 bar schommelen. Dat is lager dan de ontwerpdruk van 66 bar.’

Een jaar geleden ontstond onrust toen uit een Amerikaans rapport bleek dat de ombouw van aardgasleidingen naar waterstof gevaren kon opleveren. Huising benadrukt dat het Nederlandse en Europese gasnetwerk is aangelegd in de jaren ‘60 en ‘70. “De kwaliteit van het staal was veel hoger dan wat in de Verenigde Staten is gebruikt, waar delen van het hoofdnetwerk al in de jaren ‘40 zijn gebouwd. Daar hebben ze veel meer uitdagingen bij het omzetten van het gasnet naar waterstof. De rapporten die waarschuwen voor de problemen in Amerika kun je niet zomaar projecteren op de transitie in Europa en Nederland.”

Als het aardgasnetwerk wordt omgebouwd naar een waterstofnet, dan blijven eigenlijk alleen de pijpleidingen liggen. De rest wordt vervangen. Het gaat dan met name om de afsluiters. Dat zijn de punten in het netwerk waar bijvoorbeeld aftakkingen worden aangebracht om afnemers op aan te sluiten. ‘Veel afsluiters stammen nog uit de jaren ‘60’, aldus Huising. ‘Als je een nieuw netwerk gaat bouwen, dan is het logisch om die te vervangen.’

Omdat bestaande leidingen geschikt gemaakt moeten worden voor het transport van waterstof, wordt regelmatig gezegd dat hetGasunie waterstof waterstofnetwerk nederland onbetaalbaar wordt. Van Agteren denkt van niet. “Bij de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur in Europa is bij gezamenlijke studies ook naar dit aspect gekeken. Daaruit bleek dat hergebruik van een bestaande leiding twintig procent kost ten opzichte van een nieuwe gasleiding. Gasunie-dochter HyNetwork, die het landelijke waterstofnetwerk in Nederland aanlegt, heeft berekend dat de kosten van hergebruik vier keer lager liggen dan nieuwbouw.”

Naast de lagere kosten speelt ook een ander aspect mee voor Gasunie. “Hergebruik heeft veel minder impact voor de omgeving als je een nieuwe gasleiding in de grond moet inpassen. Nederland is behoorlijk vol, dus ook vanuit die invalshoek heeft hergebruik van een leiding die er al ligt de voorkeur”, aldus Van Agteren.

Het mengen van aardgas en waterstof lever ook klimaatwinst op. Een mengsel van 80 procent aardgas en 20 procent groene waterstof leidt vanwege de lagere energiedichtheid van waterstof tot een verlaging van de CO2-uitstoot met maar 7 procent. Dat is niet veel, hoewel het bijmengen van waterstof ook startpunt kan zijn. Maar uiteindelijk is de strategie van Gasunie en andere Europese gastransportbedrijven erop gericht om 100 procent waterstof te transporteren. De reductie van de CO2-uitstoot is dan navenant groter.

‘Het aardgasnet ombouwen naar waterstof, kan dat zomaar?’ Het antwoord is: ja het kan, maar niet zomaar. Maar met de juiste investeringen en voorzorgsmaatregelen is het transport van waterstof door aardgaspijpleidingen veilig en economisch verantwoord, en levert het ook klimaatwinst op.

Tekst: Gasunie / Waterstof Magazine

Lees ook: witte-waterstof-een-revolutie-in-hernieuwbare-energie

Meer achtergrondverhalen

  • Nederland: pionieren in Wolfheze met een slim energie-systeem en waterstof 31 juli 2025

    Op de redactie van Waterstof Magazine worden we vaak gebeld. “Kunnen we van overtollige zonne-energie geen waterstof maken en later weer gebruiken?” Technisch gezien kan het wel, maar het is gecompliceerd. Dat weten ze inmiddels ook in Wolfheze bij Arnhem. Daar draait al ruim een jaar een proef. Zoals Waterstof Magazine eerder schreef zijn in de...

    Lees meer...

  • Van aardgasnet naar waterstofnet, niet ingewikkeld, wel uitdagend 26 mei 2025

    De Nederlandse Gasunie is volop bezig met de voorbereidingen om een landelijke ringleiding voor aardgas geschikt te maken voor het toekomstige transport van waterstof. Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de buizen, de afsluiters en aftakkingen, maar ook of het voldoende klimaatwinst oplevert en bovenal of het veilig is. De technisch...

    Lees meer...

  • Witte waterstof: een revolutie in hernieuwbare energie 25 april 2025

    In een tijd waarin de wereld worstelt met de uitdagingen van klimaatverandering en de noodzaak van duurzame energiebronnen, komt witte waterstof naar voren als een veelbelovende oplossing. Witte waterstof, ook wel bekend als 'natuurlijke waterstof', is waterstof in gasvorm die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en in de aardkorst kan worden...

    Lees meer...

  • Nederland: XINTC presenteert unieke schaalbare electrolyser zonder kostbare metalen 19 december 2024

    In Kootwijkerbroek, in het Midden van Nederland, werd begin december een wereldwijd unieke elektrolyser gepresenteerd. De ontwikkelaars noemen het geen PEM- of alkaline elektrolyser, voor de stacks zijn geen kostbare metalen nodig en het systeem is in kleine stappen modulair opgebouwd. Stuk voor stuk unieke eigenschappen. Hoofdredacteur Paul...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldrecord, bouw van nieuw werkschip op waterstof duurt slechts een half jaar 12 september 2024

    Een nieuw werkschip van de Nederlandse provincie Overijssel vaart sinds september 2024 op waterstof. Het batterij-elektrische schip wordt gebruikt bij het onderhoud van de vaarwegen in de Kop van Overijssel in verschillende Natura 2000 gebieden. Een range-extender aan boord zorgt ervoor dat de batterij niet na een werkdag al leeg is, maar dat tot...

    Lees meer...

  • USA: Busbedrijf Foothill heeft al jarenlange ervaring met waterstof en batterijen 25 maart 2024

    Overal in Europa wordt getwijfeld tussen bussen op waterstof of batterij-elektrisch. Voertuigen op batterijen verbruiken de minste energie, maar busbedrijven hebben er wel meerdere van nodig binnen de dagelijkse operatie. Want ook tijdens winterdagen moet het voertuig niet halverwege de route met een lege accu stil komen te staan. Waterstof geeft een...

    Lees meer...

  • Nederland: primeur, bouwplaats in Bergen op Zoom draait op 100% groene waterstof 11 maart 2024

    Een duurzame grondboring onder een spoorlijn over een afstand van meer dan 700 meter. Begin januari was dit de realiteit op een bouwplaats van TenneT in Bergen op Zoom. De netbeheerder vroeg aannemer A.Hak deze klus emissievrij uit te voeren. De aanloop ging met horten en stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. “Dit is absoluut...

    Lees meer...

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024

    Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer...

    Lees meer...

  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024

    In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,...

    Lees meer...

  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024

    Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023

    In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de...

    Lees meer...

  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023

    “Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in de...

    Lees meer...

  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023

    Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de...

    Lees meer...

  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023

    De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naar...

    Lees meer...

  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022

    Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemers...

    Lees meer...

  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022

    In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en half...

    Lees meer...

  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022

    Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk het...

    Lees meer...

  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022

    De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. Het...

    Lees meer...

  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022

    De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse...

    Lees meer...

  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto's) 01 april 2022

    Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de...

    Lees meer...

  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022

    Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van...

    Lees meer...

  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021

    Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands