• Home Slider01

Opinie

Waterstof zorgt gelukkig voor stilstand in de energieketen

Waterstof zorgt gelukkig voor stilstand in de energieketen

Paul plus logoWat is de belangrijkste rol van waterstof binnen de energietransitie? Het is een vraag die ik regelmatig krijg tijdens de vele lezingen over de nieuwe waterstofeconomie die ik geef in Nederland en Vlaanderen. Eigenlijk is het antwoord niet moeilijk. “Met waterstof zetten we de energieketen stil.” Dat klinkt vreemd, maar dat is het niet. Het fossiele energiesysteem werkt al vele decennia heel betrouwbaar op deze wijze.

Met elektriciteit uit zon en wind weet je maar nooit wanneer het beschikbaar is. De zon geeft daarbij de meeste duidelijkheid, ’s nachts hoeven we er zeker niet op rekenen.  Windkracht kent ook z’n seizoenen, maar de fluctuaties zijn minder hevig. De belangrijkste vraag die iedereen bezig houdt is hoe we de wereldwijde overvloed aan zon en wind kunnen verplaatsen naar periodes en plaatsen waar we deze het hardste nodig hebben.

De oude fossiele energieketens hebben een gezamenlijke eigenschap; ergens in de keten staat de energie stil. Dat begint al met de fossiele gas- en olievoorraad diep in de aarde. Wat we vandaag niet omhoog halen, blijft liggen tot een later moment. En later ligt de energie weer stil in de tankers en in de havens. Datzelfde geldt voor de stapels kachelhout die ik deze zomer zag liggen bij vele boerderijen in de bergen. De energie ligt in de vorm van hout onder een afdak te wachten om gebruikt te worden in de koude winter. Naast grote elektriciteitscentrales ligt de energie stil in de vorm van bergen steenkool. En tenslotte boven in de bergen ligt achter een enorme stuwwand een grote watervoorraad te wachten tot er in de regio vraag naar elektriciteit ontstaat. Overal is het hetzelfde, ergens in de keten staat de energie stil.

Het grote probleem van een energiesysteem dat is gebaseerd op zon en wind, is dat er in de ontwikkelfase nergens in de keten goed is nagedacht over het stilzetten van de energie. 'Het komt als het komt' is natuurlijk veel te simpel gedacht. Een betrouwbaar energiesysteem levert voldoende energie in de juiste vorm op het juiste moment op de juiste plaats. Zon en wind doen dat niet, dus moeten we in de keten opzoek naar een opslagmoment. Bij de bron lukt dat in ieder geval niet, zonneschijn en wind kunnen we niet bufferen. Maar de stroom die we er van maken wel.  Voor kortstondige opslag en voor lage vermogens is een batterij-oplossing het beste en voor grote vermogens en langdurige opslag waterstof.

De H2 kunnen we, afhankelijk van het volume, in gasvorm opslaan in tanks onder druk of in enorme ondergrondse zoutcavernes.  Een alternatief is waterstof in vloeibare vorm bij minimaal 253 graden onder nul of tenslotte gebonden aan een vaste of vloeibare waterstofdrager waaraan het weer moeiteloos kan worden onttrokken. Alle vormen hebben ze dezelfde eigenschap; we kunnen de energie in de keten even stilzetten.
Zonder grootschalige opslag van energie kunnen we onze toekomstige welvaart wel vergeten. 

Paul Bombeld is hoofdredacteur van Waterstof Magazine 

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 24 januari 2024

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Batterij-elektrische trucks worden geen succes 25 maart 2024

    OPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze,...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Niet schrikken, import-waterstof is onderweg 12 februari 2024

    OPINIE  De haven van Rotterdam onderzoekt in opdracht van de Nederlandse overheid de grootschalige import van groene waterstof. Ons land volgt daarmee Duitsland, dat  ook weredwijd onderzoek doet naar zeer betrouwbare en continu-levering grote volumes groene waterstof. Waterstof Magazine publiceert regelmatig over internationale onderzoeken en...

    Lees meer...

  • Waar blijven de waterstof-tankstations? 14 februari 2021

    In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar. De transportsector houdt...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

  • Waterstof zorgt gelukkig voor stilstand in de energieketen 26 augustus 2024

    Wat is de belangrijkste rol van waterstof binnen de energietransitie? Het is een vraag die ik regelmatig krijg tijdens de vele lezingen over de nieuwe waterstofeconomie die ik geef in Nederland en Vlaanderen. Eigenlijk is het antwoord niet moeilijk. “Met waterstof zetten we de energieketen stil.” Dat klinkt vreemd, maar dat is het niet. Het...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen