• Home Slider01

Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu.

Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport

Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals aardgas, is noodzakelijk. Maar wat is de beste methode, kan dat overal en wat kost het?

Een veelgehoorde kreet is: ”We moeten van het gas af”. Hiermee wordt bedoeld: van het aardgas af. Deze kreet wordt vaak herhaald, waardoor het een waarheid lijkt als een koe. Sommige partijen vinden dat de huisaansluitingen tot in de meterkast direct moeten worden verwijderd. Je weet maar nooit, lijkt het wel.

Toch zijn er een aantal redenen om heel zuinig te zijn op de uitstekende gasleiding infrastructuur in ons land. Zo kan je een warmtepompinstallatie uitstekend met de bestaande CV ketel op aardgas combineren: deze komt alleen in actie als de warmtepomp net te weinig warmte kan produceren. Zo voorkom je dat voor ”bijverwarming” elektriciteit uit het net wordt gebruikt en dat op hun beurt de netwerkbeheerders veel geld en grondstoffen moeten investeren in verzwaring van het elektriciteitsnet, tot aan dikkere elektriciteitskabels in de stoep.

De tweede grote kans voor ons (aard)gasnetwerk komt door er waterstof door te laten stromen. In opdracht van Enpuls (netbeheerder Enexis), is de netwerkgeschiktheid onderzocht. Hieruit is gebleken dat dit met beperkte aanpassingen prima mogelijk blijkt te zijn. Hier liggen grote kansen. Producenten van CV-ketels e.d. zijn volop bezig met het geschikt maken van hun producten voor het duurzame, groen waterstofgas. Inmiddels wordt kennis en ervaring opgedaan met de productie van groen waterstofgas met bijvoorbeeld overtollige wind en zonne-energie Topsector Energie, Energieonderzoek Centrum Nederland, de Provincie Groningen en andere partijen onderzoeken hoe waterstofproductie op industriële schaal kan worden ontwikkeld.

Ook professor Ad van Wijk stelde enkele weken geleden tijdens een presentatie in het Cleantech Center in Zutphen heel duidelijk: waterstof is het nieuwe aardgas, maar dan zonder CO2. Nu maar hopen dat plannenmakers naast allerlei prachtige plannen ook rekening houden met deze ontwikkelingen, geduld hebben en tot die tijd onze (aard)gasleidingen absoluut intact laten.

Wiebe Boer
gepubliceerd op 21-12-2018

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 24 januari 2024

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Batterij-elektrische trucks worden geen succes 25 maart 2024

    OPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze,...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Niet schrikken, import-waterstof is onderweg 12 februari 2024

    OPINIE  De haven van Rotterdam onderzoekt in opdracht van de Nederlandse overheid de grootschalige import van groene waterstof. Ons land volgt daarmee Duitsland, dat  ook weredwijd onderzoek doet naar zeer betrouwbare en continu-levering grote volumes groene waterstof. Waterstof Magazine publiceert regelmatig over internationale onderzoeken en...

    Lees meer...

  • Waar blijven de waterstof-tankstations? 14 februari 2021

    In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar. De transportsector houdt...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen