Batterij-elektrische trucks worden geen succes
OPINIE De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze, maar het laat ook zien dat truckfabrikanten geen systeemdenkers zijn.
Het is alweer een paar maanden geleden toen ik een lezing gaf over waterstof binnen het vrachtverkeer. Bijna 100 ondernemers uit de logistieke sector kwamen op het event in het voetbalstadion De Vijverberg af. Op het podium stonden deze middag verschillende partijen. Een internationale fabrikant van batterij-elektrische vrachtauto’s, een leverancier van laadpalen en ik als waterstofspecialist. Vol ongeloof luisterde ik naar grootse plannen om duizenden zware vrachtauto’s op batterijen naar Nederland te halen. Vervolgens kwam de laadpalenspecialist vertellen dat de bijbehorende laadpalen binnen een maand kunnen worden geleverd.
En toen mocht ik het feestje bederven. Met die trucks op batterijen is technisch gezien helemaal niets mis. Hooguit beperken ze het laadvermogen, maar dat zal een fabrikant van chips of toiletpapier een zorg zijn. Met die laadpaal is ook niets mis. Maar de laatste schakel, een zware en betrouwbare stroomaansluiting, is echter het probleem. In steeds meer regio’s kunt u daar tien jaar op wachten. Tot die tijd staat de verduurzaming van de logistieke sector stil. Want wat heeft u aan een voertuig met een lege accu die u niet op kunt laden?
De prioriteiten van de fabrikanten van zware trucks begrijp ik dan ook niet. Batterijen worden geen succes, want het stroomnet zit vol. Nu in Nederland en straks in heel Europa. En daarom gaat waterstof het van batterij-elektrisch winnen. Maar dat betekent niet dat er niemand op batterijen gaat rijden.
Paul Bombeld is hoofdredacteur van Waterstof Magazine