Waterstof én Batterij Elektrisch
Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.
Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is niet zo moeilijk: motor een beetje zuiniger en de tank een beetje groter. Resultaat: 1.000 km bereik als of het niks is. Dat geef je liever niet zo snel op.
Een elektrische auto met een actieradius van 300 kilometer voelt dan in eerste instantie al snel als behelpen. In tweede instantie ben je er erg blij mee. Want je hoeft nooit meer naar de pomp. En je brandstofnota daalt met ongekende snelheid. Maar dan wil je met vakantie. En de caravan moet ook mee. Wat nu?
Elektrisch rijden vergt een andere manier van denken. Kan die actieradius niet wat omhoog? Ja hoor, geen enkel probleem. Keerzijde is dat de auto zwaarder wordt, duurder wordt en dat ook opladen langer duurt. En hoe zit het dan met de hoeveelheid beschikbare grondstoffen voor al die batterijen? Zwaardere auto’s betekent helaas ook meer schade bij ongevallen. En een grotere slijtage aan het wegdek. Waterstof dan maar? Dat is een stuk lichter, maar heeft als nadeel dat een groot deel van de energie verloren gaat aan het maken van waterstof. Plat gezegd: om op waterstof te rijden heb je meer windmolens nodig dan voor batterij-elektrisch.
Maar het grote plaatje gaat veel verder dan dat. Waterstof is weer veel geschikter om energie in op te slaan. Batterijen lopen leeg, ook als je ze niet gebruikt. Zon en wind zijn niet altijd voorhanden.
Wereldwijd zijn heel veel mensen bezig om betere batterijen te ontwikkelen, om brandstofcellen te verbeteren, windmolenparken en energie-opslagsystemen aan te leggen. Die mensen moeten we niet voor de voeten lopen, we moeten ze zo veel mogelijk stimuleren en aanmoedigen.
De wedstrijd die we moeten winnen is de wedstrijd om zo snel mogelijk emissievrij te kunnen autorijden. Daarvoor moeten auto’s worden gemaakt die bruikbaar zijn. Voor de ene toepassing is batterij elektrisch prima, voor de andere is waterstof geschikter. Laten we blij zijn met alle verbeteringen.
Arjan de Putter