• Home Slider01

Waterstof én Batterij Elektrisch

Arjan de Putter 118 800
Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.

Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is niet zo moeilijk: motor een beetje zuiniger en de tank een beetje groter. Resultaat: 1.000 km bereik als of het niks is. Dat geef je liever niet zo snel op.

Een elektrische auto met een actieradius van 300 kilometer voelt dan in eerste instantie al snel als behelpen. In tweede instantie ben je er erg blij mee. Want je hoeft nooit meer naar de pomp. En je brandstofnota daalt met ongekende snelheid. Maar dan wil je met vakantie. En de caravan moet ook mee. Wat nu?

Elektrisch rijden vergt een andere manier van denken. Kan die actieradius niet wat omhoog? Ja hoor, geen enkel probleem. Keerzijde is dat de auto zwaarder wordt, duurder wordt en dat ook opladen langer duurt. En hoe zit het dan met de hoeveelheid beschikbare grondstoffen voor al die batterijen? Zwaardere auto’s betekent helaas ook meer schade bij ongevallen. En een grotere slijtage aan het wegdek. Waterstof dan maar? Dat is een stuk lichter, maar heeft als nadeel dat een groot deel van de energie verloren gaat aan het maken van waterstof. Plat gezegd: om op waterstof te rijden heb je meer windmolens nodig dan voor batterij-elektrisch.

Maar het grote plaatje gaat veel verder dan dat. Waterstof is weer veel geschikter om energie in op te slaan. Batterijen lopen leeg, ook als je ze niet gebruikt. Zon en wind zijn niet altijd voorhanden.
Wereldwijd zijn heel veel mensen bezig om betere batterijen te ontwikkelen, om brandstofcellen te verbeteren, windmolenparken en energie-opslagsystemen aan te leggen. Die mensen moeten we niet voor de voeten lopen, we moeten ze zo veel mogelijk stimuleren en aanmoedigen.

De wedstrijd die we moeten winnen is de wedstrijd om zo snel mogelijk emissievrij te kunnen autorijden. Daarvoor moeten auto’s worden gemaakt die bruikbaar zijn. Voor de ene toepassing is batterij elektrisch prima, voor de andere is waterstof geschikter. Laten we blij zijn met alle verbeteringen.

Arjan de Putter







Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 04 maart 2020

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl