• Home Slider01

Waterstof heeft ook vijanden

Linkedin1Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar gelukkig hebben we een groot netwerk van specialisten die de weg weten in de wereld van waterstof

De afgelopen week werden we benaderd door een landelijke belangenorganisatie in de mobiliteit. Of wij de argumentatie in beeld hebben van de Chinese overheid die subsidie van auto’s op batterijen overhevelt naar auto’s op waterstof? En wat onze mening is over auto’s op waterstof én auto’s op batterijen. De landelijke belangenclub signaleert dat de agressie tussen waterstofrijders en batterijrijders snel toeneemt. Op verschillende sites op internet vliegen beide groeperingen elkaar doorlopend in de haren.Nikola 2

Hier op de redactie hebben we wel een mening over vervoer op waterstof en batterijen. Een mening die de afgelopen week ook nog eens werd ondersteund door een onderzoek van het Fraunhofer-Instituut in Duitsland. Voor auto’s die niet al te grote afstanden moeten overbruggen zijn accu’s een prima oplossing. Maar auto’s die regelmatig werkdagen hebben van meer dan 250 km zijn beter af met waterstof. En zeker voor zwaar transport zijn batterijen geen oplossing. Om grote afstanden tot 800 km te kunnen overbruggen zijn de batterijen zó zwaar dat er bijna geen laadvermogen meer over blijft.

Iedereen mag voor zichzelf bepalen welke oplossing het beste bij hem past. Dat kan een voertuig op batterijen zijn, maar ook eentje op waterstof. En laten we elkaar alstublieft niet zo agressief benaderen. Nergens voor nodig, we zijn de afgelopen decennia ook geen dieselrijders tegengekomen die benzinerijders in de haren vliegen. Die gaan vreedzaam en respectvol met elkaar om. Daar lijkt ons niets mis mee.
Nikola TrevorMiltonDe agressie tussen batterij- en waterstoffans is overigens een internationaal probleem. Trevor Milton (foto) , CEO bij Nikola Motor in Arizona, uit deze week zijn ongenoegen op LinkedIn en meldt dat hij helemaal genoeg heeft van die wederzijdse agressie en onzinnige argumentatie.

En hier op de redactie hebben we de afgelopen week helaas ook een nieuwe weg moeten inslaan. We hebben voor het eerst in ons bestaan drie volgers op social-media moeten blokkeren. Regelmatig werden op door ons geposte berichten, met een stroom negatieve berichten gereageerd. Niet een keer, maar soms wel vijf keer, strak onder elkaar. En door te reageren kregen de pessimisten via ons netwerk een prachtig podium en aandacht van onze duizenden volgers wereldwijd. Daar hebben we een einde aan gemaakt. Kritiek mag, maar op een stroom negatieve berichten van niet voor rede vatbare personen zitten we niet te wachten.

De afgelopen week schreven 86 nieuwe abonnees zich in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief en op de Linkedin-pagina’s kwamen er 41 volgers bij. Meer dan 3000 waterstoffans over de hele wereld volgen ons. Maar met minder enthousiasme moeten we ook melden dat we van drie volgers afscheid hebben genomen. Met een stroom aan negatieve opmerkingen komt de nieuwe waterstofeconomie namelijk geen stap verder.

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 24 januari 2024

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Batterij-elektrische trucks worden geen succes 25 maart 2024

    OPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze,...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Niet schrikken, import-waterstof is onderweg 12 februari 2024

    OPINIE  De haven van Rotterdam onderzoekt in opdracht van de Nederlandse overheid de grootschalige import van groene waterstof. Ons land volgt daarmee Duitsland, dat  ook weredwijd onderzoek doet naar zeer betrouwbare en continu-levering grote volumes groene waterstof. Waterstof Magazine publiceert regelmatig over internationale onderzoeken en...

    Lees meer...

  • Waar blijven de waterstof-tankstations? 14 februari 2021

    In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar. De transportsector houdt...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen