Waterstof heeft ook vijanden
Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar gelukkig hebben we een groot netwerk van specialisten die de weg weten in de wereld van waterstof
De afgelopen week werden we benaderd door een landelijke belangenorganisatie in de mobiliteit. Of wij de argumentatie in beeld hebben van de Chinese overheid die subsidie van auto’s op batterijen overhevelt naar auto’s op waterstof? En wat onze mening is over auto’s op waterstof én auto’s op batterijen. De landelijke belangenclub signaleert dat de agressie tussen waterstofrijders en batterijrijders snel toeneemt. Op verschillende sites op internet vliegen beide groeperingen elkaar doorlopend in de haren.
Hier op de redactie hebben we wel een mening over vervoer op waterstof en batterijen. Een mening die de afgelopen week ook nog eens werd ondersteund door een onderzoek van het Fraunhofer-Instituut in Duitsland. Voor auto’s die niet al te grote afstanden moeten overbruggen zijn accu’s een prima oplossing. Maar auto’s die regelmatig werkdagen hebben van meer dan 250 km zijn beter af met waterstof. En zeker voor zwaar transport zijn batterijen geen oplossing. Om grote afstanden tot 800 km te kunnen overbruggen zijn de batterijen zó zwaar dat er bijna geen laadvermogen meer over blijft.
Iedereen mag voor zichzelf bepalen welke oplossing het beste bij hem past. Dat kan een voertuig op batterijen zijn, maar ook eentje op waterstof. En laten we elkaar alstublieft niet zo agressief benaderen. Nergens voor nodig, we zijn de afgelopen decennia ook geen dieselrijders tegengekomen die benzinerijders in de haren vliegen. Die gaan vreedzaam en respectvol met elkaar om. Daar lijkt ons niets mis mee.
De agressie tussen batterij- en waterstoffans is overigens een internationaal probleem. Trevor Milton (foto) , CEO bij Nikola Motor in Arizona, uit deze week zijn ongenoegen op LinkedIn en meldt dat hij helemaal genoeg heeft van die wederzijdse agressie en onzinnige argumentatie.
En hier op de redactie hebben we de afgelopen week helaas ook een nieuwe weg moeten inslaan. We hebben voor het eerst in ons bestaan drie volgers op social-media moeten blokkeren. Regelmatig werden op door ons geposte berichten, met een stroom negatieve berichten gereageerd. Niet een keer, maar soms wel vijf keer, strak onder elkaar. En door te reageren kregen de pessimisten via ons netwerk een prachtig podium en aandacht van onze duizenden volgers wereldwijd. Daar hebben we een einde aan gemaakt. Kritiek mag, maar op een stroom negatieve berichten van niet voor rede vatbare personen zitten we niet te wachten.
De afgelopen week schreven 86 nieuwe abonnees zich in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief en op de Linkedin-pagina’s kwamen er 41 volgers bij. Meer dan 3000 waterstoffans over de hele wereld volgen ons. Maar met minder enthousiasme moeten we ook melden dat we van drie volgers afscheid hebben genomen. Met een stroom aan negatieve opmerkingen komt de nieuwe waterstofeconomie namelijk geen stap verder.