Waar blijven de waterstof-tankstations?
In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar.De transportsector houdt al lang rekening met de overstap naar emissievrije transportmiddelen. Omdat in 2030 goed georganiseerd te hebben moeten er nu pilots komen met voertuigen die het hele traject in één keer kunnen uitvoeren. Tijd is geld binnen deze sector en dan biedt vrachtvervoer op waterstof een uitgelezen kans. Renault komt deze zomer met waterstofhybrides van de Master en de Kangoo, Holthausen levert omgebouwde Transporters en Crafters. En ook voor het grote vervoer zijn er oplossingen van onder andere HYZON en Ginaf. De OEM’s volgen later.
De vraag is echter of de subsidiemogelijkheden voldoende aansluiten bij de praktijk. Een Crafter op diesel is leverbaar vanaf € 23.000 ex BTW en BPM. Een elektrische begint bij € 69.000 en een waterstofvariant het dubbele. Een subsidie van € 5.000 op het meerbedrag is op dit moment een druppel op een gloeiende financiële plaat. Zo gaan we de doelen niet halen. In de subsidiepot is plek voor 37.000 emissieloze bestelwagens. Ik vraag me daarbij wel af hoe straks de zzp-ers, die nu bij u en mij de pakketten afleveren, de overstap naar emissievrij kunnen maken.
Behalve bestelbussen gaat ook WMO-vervoer massaal op elektrisch (BEV en/of FCEV) overschakelen: bij WMO-aanbestedingen laten gemeenten emissievrij zwaar wegen, met extra punten voor waterstof. Maar dan moeten er wel tankstations zijn.
Dat betekent ook dat het nu tijd is om door te pakken met het realiseren van waterstoftankstations. Immers: om te kunnen rijden zul je toch echt eerst moeten tanken. De bouw van waterstoftankstations duurt nog te lang. De aantallen moeten omhoog en de doorlooptijden moeten korter. Kleinere tankstations kunnen helpen om lokaal met kleine wagenparken te starten. Bij de groei van die wagenparken groeit het tankstation mee. Zo verschijnen er bijvoorbeeld in Drenthe in één klap zes tankstations.
Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit