• Home Slider01

Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger

MeetUp

Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof.


Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als Nederland grote stappen moeten zetten. Een dooddoener, want deze heeft u natuurlijk al vele keren gehoord. En die grote stappen gaan we niet maken als we ons blijven concentreren op zonnepanelen op de daken, zonneparken in het buitengebied en een Noordzee en Waddenzee vol windmolens. De vraag naar energie door ons allen en het bedrijfsleven is veel te groot voor deze kleine stapjes. En dan is er nog een tweede probleem. We moeten een grote hoeveelheid elektriciteit verplaatsen van de zomer naar de winter en als dat transporttraject via waterstof loopt gaat er ook nog eens 60% van de opgewekte energie in de omzetting verloren. Kneuterige oplossing: dus nóg meer zonneparken en nóg meer windmolens. Groot probleem: alleen de provincie Zuid-Holland heeft al 15 maal haar eigen grondoppervlak nodig om de energievraag met zonnepanelen en windmolens op te vangen.

Kortom, we redden het niet in eigen land. En dan roept er ook nog iemand dat we dan maar een extra stoomkabel moeten aanleggen naar de Alpenlanden. Alsof daar genoeg stroom opgewekt kan worden voor onze energievraag. We hebben straks 50 keer meer groene energie nodig dan allen wind- en zonneparken nu produceren.  Pas dan halen we de uitgesproken klimaat doelstellingen. En dan echt groen, zonder dubieuze boekhoudkundige trucjes.

We moeten maar eens snel naar het buitenland. En dan niet naar het door velen verafschuwde Midden-Oosten, maar naar de Sahara met 365 dagen per jaar zon. Eerste vraag, hoeveel kost eigenlijk een km2 woestijn? Voor de waterstofproductie voor Nederland lijkt mij zo’n 5000 km2 voldoende. Dat levert een heleboel super schone groene waterstof op. Als we een beetje doorpakken kunnen de eerste waterstoftankers over een jaar of twee wel varen. En tot die tijd? Denk vooral groot, heel groot. Want dan maken we échte stappen met het Deltaplan Waterstof.

Paul Bombeld, hoofdredacteur Waterstof Magazine
Gepubliceerd op 14-2-2019

Meer opinie

  • Angst voor waterstof uit het buitenland 24 januari 2024

    OPINIE  Europese landen die grote stappen willen maken in de energietransitie, kijken niet alleen naar het binnenland. Voor groene waterstof wordt vooral ook over de grens gekeken. In veel rijke landen met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig verval van water, is het nagenoeg onmogelijk om zelf voldoende duurzame energie op te wekken. Dat hoeft...

    Lees meer...

  • Batterij-elektrische trucks worden geen succes 25 maart 2024

    OPINIE  De grote Europese vrachtwagenfabrikanten gaan de voertuigen verduurzamen. Allemaal kiezen ze voor het volgende traject: de komende jaren volop inzetten op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks en over vier tot vijf jaar staat de vrachtauto op waterstof op de planning. Gezien de technische ontwikkeling is dit een logische keuze,...

    Lees meer...

  • Dit is toch verschrikkelijk? 16 november 2019

    OPINIE   Het is december 2017 in zomaar een tuin in Nederland. Een flinke sneeuwbui, sneeuw op de takken en een roodborstje kijkt om zich heen. Het ziet er idyllisch en zorgeloos uit. Maar dan nu grote gevaar. Er ligt er een laag sneeuw op de takjes, dus ook op de zonnepanelen. De sneeuw waait niet van de takken, er is geen wind, dus ook de...

    Lees meer...

  • Geef het aardgasnet een tweede kans, juist voor het milieu. 21 december 2018

    Wiebe Boer is technisch adviseur van waterstofmagazine en gespecialiseerd van energietransport Parijs 2015. Met de presentatie van het klimaatakkoord hebben landen afgesproken CO2-uitstoot te beperken om opwarming van de aarde tegen te gaan: hierover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Het sterk beperken van het gebruik van fossiele...

    Lees meer...

  • Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam 03 mei 2019

    Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij. De conclusie mag zijn...

    Lees meer...

  • Kneuterig denken bij VPRO's Meet Up in de Zwijger 14 februari 2019

    Waterstof Magazines hoofdredacteur Paul Bombeld was woensdagavond aanwezig bij de Meet Up van VPRO’s Tegenlicht in pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Hij verbaast zich over het klein kneuterig denken van enkele sprekers en bezoekers. Zo komt er nooit een Deltaplan Waterstof. Als we werkelijk 95% CO2-reductie willen halen in 2050 zullen we als...

    Lees meer...

  • Niet schrikken, import-waterstof is onderweg 12 februari 2024

    OPINIE  De haven van Rotterdam onderzoekt in opdracht van de Nederlandse overheid de grootschalige import van groene waterstof. Ons land volgt daarmee Duitsland, dat  ook weredwijd onderzoek doet naar zeer betrouwbare en continu-levering grote volumes groene waterstof. Waterstof Magazine publiceert regelmatig over internationale onderzoeken en...

    Lees meer...

  • Waar blijven de waterstof-tankstations? 14 februari 2021

    In tientallen Nederlandse gemeenten zijn binnen vijf jaar alleen nog emissievrije voertuigen toegestaan. Maar is dat realistisch? Zijn er bijvoorbeeld wel genoeg waterstoftankstations en betaalbare voertuigen op waterstof? Arjan de Putter van Fast Concepts is waterstofspecialist binnen de mobiliteit en geeft commentaar. De transportsector houdt...

    Lees meer...

  • Waterstof én Batterij Elektrisch 11 december 2018

    Het is niet of-of, maar én-én! Als expert elektrisch rijden krijgt Arjan de Putter met enige regelmaat de vraag: ‘wie denk jij dat er gaat winnen: batterij elektrisch of waterstof?’. Volgens de waterstofkenner gaat het er niet om wie of wat er wint.Wij consumenten zijn verwend door de slimme auto-industrie. Met enorme actieradius. Want dat is...

    Lees meer...

  • Waterstof heeft ook vijanden 18 juli 2019

    Nagenoeg dagelijks komen er vragen over waterstof bij de redactie binnen. Over waterstof als thuisverwarming, auto’s op waterstof en waar een actueel overzicht van waterstoftankstations in Europa is te vinden. Natuurlijk krijgen alle vragenstellers keurig een reactie, al is het soms een hele kluif de juiste antwoorden boven tafel te krijgen. Maar...

    Lees meer...

  • Waterstof zorgt gelukkig voor stilstand in de energieketen 26 augustus 2024

    Wat is de belangrijkste rol van waterstof binnen de energietransitie? Het is een vraag die ik regelmatig krijg tijdens de vele lezingen over de nieuwe waterstofeconomie die ik geef in Nederland en Vlaanderen. Eigenlijk is het antwoord niet moeilijk. “Met waterstof zetten we de energieketen stil.” Dat klinkt vreemd, maar dat is het niet. Het...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen