• Home Slider01

Grootste waterstof-project ter wereld in logistiek van start

In Zwitserland gaat Europa’s grootste waterstofproject in de logistieke sector in september van start. De eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels aan Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) geleverd. HHM is een in Zwitserland gevestigde joint venture tussen de Hyundai Motor Company en het Zwitserse H2 Energy. Het doel van de organisatie is het Europese bedrijfswagenpark te transformeren naar een duurzame toekomst door emissievrije commerciële brandstofcelvoertuigen aan te bieden.

hyundai xcient fuel cellDe eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels per schip onderweg van Zuid-Korea naar Europa (foto links ). De vrachtauto’s, geproduceerd door Hyundai, hebben als bestemming Zwitserland, om daar dit najaar als eerste voertuigen ingezet te worden in het CO2-vrije zware transport over de weg. De tien H2-wagens zullen in september officieel worden overgedragen aan het samenwerkingsverband HHM in Zwitserland. Later dit jaar volgen nog 40 vrachtauto’s. De jaren daarna gaat het snel. Tot 2025 moeten er in totaal 1600 voertuigen in het Alpenland gaan rijden.

Na de zomer moeten ook zes tankstations voor waterstof operationeel zijn. Aan de tankstations wordt nu nog volop gebouwd. Partners binnen dit project zijn het Oostenrijkse OMV, Avia, Shell, Migrol en Coop. Deze laatste twee zijn dochterondernemingen van de grote Zwitserse supermarktorganisaties Migros en Coop en bezitten tankstations door het hele land.
Gösgen waterstoftransportDe waterstof wordt vervoerd in kleine zeecontainers (foto). Vrachtauto’s van de supermarktbedrijven behoren bij de eerste klanten van HHM. Inmiddels is het eerste nieuwe waterstoftankstation geopend. Deze staat bij een bestaand Avia tankstation in Sankt Gallen bij de Bodensee, in het uiterste noordoosten van het land.  

De nieuwe vrachtauto’s van het type XCIENT Fuel Cell kunnen ongeveer 400 kilometer afleggen op een lading waterstof. De XCIENT wordt aangedreven door een 190 kW waterstof-brandstofcelsysteem met dubbele 95 kW-brandstofcellen. Zeven grote waterstoftanks bieden samen een opslagcapaciteit van 32 kg waterstof. Het tanken van elke vrachtwagen duurt ongeveer 8 tot 20 minuten, afhankelijk van het tankstation. Het dubbel gemonteerde brandstofcelsysteem levert voldoende energie om de Zwitserse bergpassen te kunnen bedwingen. Hyundai werkt nog aan de ontwikkeling van een losse trekker. Deze krijgt een actieradius van 1000 km.

In 2019 richtte Hyundai Motor Company de Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) op, een joint venture met het Zwitserse H2 Energy, dat de vrachtwagens zal verhuren aan commerciële vrachtwagenbeheerders tegen betaling van een vaste prijs per kilometer. Dat betekent dat er geen initiële investering nodig is voor eindgebruikers.

Met belastingvoordelen is er in Zwitserland een optimaal ontwikkelingsklimaat voor emissieloos vervoer geschapen. Voor Hyundai is dat een van de redenen om het Alpenland als startpunt voor het unieke en zeer innovatieve waterstofproject te kiezen. De Zwitserse LSVA-verkeersbelasting op Gösgen waterkrachtcentralebedrijfsvoertuigen is niet van toepassing is op emissievrije vrachtwagens. Dat maakt de transportkosten per kilometer van de brandstofcelwagen nagenoeg gelijk aan die van een gewone dieseltruck.

De businesscase van Hyundai behelst het gebruik van uitsluitend schone groene waterstof die wordt opgewekt uit waterkracht. Om de CO2-uitstoot echt te verminderen, leveren de aangesloten tankstations alleen groene waterstof. De eerste waterstoffabriek (foto) die staat in Niedergösgen is inmiddels in bedrijf. Een tweede fabriek is in aanbouw in Sankt Gallen. De groene waterstof wordt geproduceerd door Hydrospider, een joint venture van Alpiq, H2 Energy en Linde / PanGas.

Zwitserland is een van de landen die het grootste aandeel energie opwekt vanuit waterkracht en kan daarom voldoende groene energie leveren voor de productie van waterstof. Zodra het logistieke project in Zwitserland naar tevredenheid verloopt, is Hyundai van plan uit te breiden naar andere Europese landen. Daarbij worden landen als Oostenrijk, Noorwegen, Duitsland en Nederland als eerste genoemd.

Meer technische informatie over de innovatieve Hyundai XCIENT Fuel Cell leest u hieronder.

Main Specification

Item Model

 

XCIENT Fuel Cell

Vehicle Type

 

Cargo (Chassis Cab)

Cab Type

 

Day Cab

Drive System

 

LHD / 4X2

Dimensions [mm]

 

Wheel Base

 

5,130

Overall (Chassis Cab)

 
 

Length

9,745

 

Width

2,515

(2,550 with side protector), Maximum allowable width 2,600

 

Height

3,730

Weight [kg]

   

Max. Gross Combination Weight

36,000 as pull-cargo

Max. Gross Vehicle Weight

19,000 as rigid truck

 

Front / Rear

8,000 / 11,500

Empty Vehicle Weight (Chassis Cab)

9,795

Calculated Performance

 

Drive Range

 

Accurate range to be confirmed later

Max. Speed

 

85km/h

Powertrain

   

Fuel Cell Stack

190 kW (95 kW x 2 EA)

Battery

 

661 V / 73.2 kWh – by Akasol

Motor / Inverter

350 kW / 3,400 Nm – by Siemens

Transmission

 

ATM S4500 – by Allison / 6 forward speeds and 1 reverse speed

Rear Axle ratio

4.875

Hydrogen Tank

 

Filling Pressure

350 bar

Capacity

 

32.09 kg H2 (available hydrogen amount at SOF 100%)

Brake

   

Service Brake

Disc

Auxiliary Brake

Retarder (4-Speed)

Suspension

   

Type

Front / Rear

Air (2-bag) / Air (4-bag)

Tires

Front / Rear

315/70R22.5 / 315/70R22.5

Safety

   

Front Collision-avoidance Assist (FCA)

Standard

Smart Cruise Control (SCC)

Standard

Electronic Braking System (EBS) +

Vehicle Dynamic Control (VDC)

Standard (ABS is included in VDC)

Lane Departure Warning (LDW)

Standard

Air Bag

 

Option

* Hyundai Motor Company reserves the right to change specifications and equipment without prior notice.

Afmetingen:

H2 truck Hyundai

 





Meer over Hyundai Hydrogen Mobility: www.hyundai-hm.com
Meer over Hydrospider AG: www.hydrospider.ch
Meer over H2 Energy: www.h2energy.ch
Meer over H2 Mobility Switzerland: www.h2mobilitaet.ch

Disclaimer: Hyundai Motor Company is van mening dat de informatie in dit document correct is op het moment van publicatie. Het bedrijf kan echter indien nodig nieuwe of bijgewerkte informatie uploaden en gaat ervan uit dat het niet aansprakelijk is voor de juistheid van informatie die door de lezer wordt geïnterpreteerd en gebruikt.

Meer achtergrondverhalen

  • Verenigde Staten: vanuit Honeoye Falls verovert Hyzon Motors de wereld 30 november 2020

    Honeoye Falls is een klein dorpje in de staat New York. Niets wijst op de dynamiek van de stad New York, 400 km verderop. Er wonen 2.674 mensen, bij de laatste telling in 2010. Het hoogtepunt is een kleine waterval in de Honeoye Creek, die door het dorp stroomt en naamgever is. Maar er is een opvallend bedrijf gevestigd. Hyzon Motors, een...

    Lees meer...

  • De wereldwijde miljardendans rond waterstof 04 november 2020

    Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen moeten landen over de hele wereld miljarden investeren voor de omschakeling van fossiel naar klimaatneutraal. Alleen al in Europa zijn jaarlijks honderden miljarden euro’s nodig. Groene energie is booming, hernieuwbare energiebronnen zijn de snelst groeiende energiebronnen van dit moment en...

    Lees meer...

  • Wereldwijde uitrol van vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland gestart 08 oktober 2020

    Bij de officiële presentatie van de eerste zeven vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland, heeft Hyundai laten weten dat het niet bij het Alpenland en Europa blijft. De vrachtautofabrikant uit Zuid-Korea gaat zich ook richten op Noord-Amerika en China. Om de concurrentie voor te blijven zal de productie snel worden opgevoerd. Vanaf volgend jaar...

    Lees meer...

  • Onderzoek naar verbrandingsmotor op waterstof 17 september 2020

    Het rijden op waterstof met een brandstofcel. Voor velen zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan ook anders. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF liet de afgelopen week weten serieus te kijken naar het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. En vanuit Beieren in het zuiden van Duitsland probeert de start-up...

    Lees meer...

  • Grootste waterstof-project ter wereld in logistiek van start 27 augustus 2020

    In Zwitserland gaat Europa’s grootste waterstofproject in de logistieke sector in september van start. De eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels aan Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) geleverd. HHM is een in Zwitserland gevestigde joint venture tussen de Hyundai Motor Company en het Zwitserse H2 Energy. Het doel van de organisatie is...

    Lees meer...

  • Hydrospider lanceert nieuw waterstof-transportsysteem in Zwitserland 23 juni 2020

    In Zwitserland is het nieuwe transportsysteem voor waterstof gepresenteerd. In containers wordt de brandstof voor vrachtauto’s en personenauto’s van de waterstoffabriek in Niedergösgen naar tankstations in het hele land vervoerd. De eerste vracht werd begin deze maand afgeleverd bij het Avia waterstof-tankstation in aanbouw in Sankt Gallen (foto...

    Lees meer...

  • Oostenrijk: groot innovatief waterstofproject bij supermarktketen MPreis 08 mei 2020

    Supermarktketens zijn de eerste bedrijven die,  zonder al te veel moeite, kunnen overschakelen naar vrachtauto’s op waterstof. De vrachtwagens vragen grote vermogens, maken veel kilometers, zijn dagelijks onderweg en keren aan het einde van de werkdag weer terug bij het distrubitiecentrum. Als daar het waterstoftankstation staat is een enorme...

    Lees meer...

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 04 april 2020

    Al bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot.Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media over ons uitstrooien vaak...

    Lees meer...

  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 02 april 2020

    De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in Oostenrijk. Nu...

    Lees meer...

  • Alliander: onderzoek naar veiligheid van waterstof 18 maart 2020

    Uit diverse onderzoeken blijkt waterstof prima getransporteerd te kunnen worden door het aardgasnetwerk van Nederland. Slechts een klein deel, minder dan 10% van het net, moet daadwerkelijk vervangen worden. Bij drukstations onderweg en bij de meters bij de verbruikers thuis zijn ook aanpassingen nodig. Maar deze zijn voor de netbeheerders te...

    Lees meer...

  • Nederland: Eerste Nationale Waterstofdag een groot succes 06 februari 2020

    De eerste Nationale Waterstofdag die donderdag 6 februari 2020 in Lelystad werd gehouden was een groot succes. Met ruim driehonderd bezoekers, een zeer professionele organisatie en een keur aan interessante sprekers was het een boeiende dag. Tussen de lezingen door was er voldoende ruimte om met bezoekers en exposanten van gedachten te wisselen....

    Lees meer...

  • VS: 60 miljoen subsidie voor efficiëntere productie van groene waterstof 03 februari 2020

    Er komt nieuw onderzoek om de kostprijs van groene waterstof flink naar beneden te krijgen. Het ministerie van Energie in de Verenigde Staten trekt hier bijna 60 miljoen Euro voor uit. Het eindproduct, groene waterstof, moet goedkoper worden door efficiëntere elektrolysers en brandstofcellen. Aan de basis van het proces staat het optimaal...

    Lees meer...

  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019

    Door Paul Bombeld Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl