Het transport van waterstof in gasvorm en onder hoge druk blijft een uitdaging in de energieketen. In een pijpleiding zijn de problemen nog wel te overzien, maar bij wegtransport lopen transporteurs tegen grote investeringen aan. Ook worden er per transportbeweging beperkte hoeveelheden energie verplaatst, helemaal in vergelijking met tankauto’s die diesel vervoeren.
Het bedrijf Voyex in Delft werkt aan een oplossing door waterstof te binden aan een vloeistof welke eenvoudig bij kamertemperatuur en atmosferische druk opgeslagen en getransporteerd kan worden. Op de locatie waar waterstof in gasvorm nodig is kan deze dan weer gemakkelijk van de vloeistof worden afgesplitst. Voyex ontwikkelt hiervoor een onderscheidende Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC) technologie. De waterstof op deze Voyex manier opgeslagen in een dragervloeistof kan worden gebruikt als vervangende brandstof voor zwaar transport en industriële toepassingen. De technologie kan ook worden ingezet voor grootschalig transport en opslag (import) van waterstof.
De Voyex LOHC vloeistof kan worden gehanteerd in het bestaande distributiesysteem alsof het diesel is, het is echter veiliger en minder giftig. Het onderscheidende verschil met andere LOHC-opties ligt in het gegeven dat de Voyex LOHC kan worden gebruikt in combinatie met een verbrandingsmotor. De waterstof wordt uit de vloeistof gehaald middels restwarmte die te vinden is in de uitlaatgassen van bijvoorbeeld een verbrandingsmotor. Dit is nieuw en baanbrekend.
Het demonstreren van deze baanbrekende technologie is van groot belang voor verdere ontwikkeling. Daarom presenteert het bedrijf een demonstratiesysteem voor de ontkoppeling van waterstof uit de dragervloeistof. Het systeem is ontworpen om een basis (effectief) vermogen te leveren van 30KW tot een potentieel maximum van 80KW. De gehele ‘well-to-wheel’ keten kan naar verwachting, inclusief het hergebruik van de warmte die wordt geproduceerd bij het produceren van de LOHC zelf, een efficiëntie van 35-40%, behalen wat ongeveer een verdubbeling is van de huidige haalbare efficiëntie van waterstofketen opties.
Voyex LOHC is ontwikkeld om op een veilige, eenvoudige en betaalbare manier te worden ingezet om waterstof als vervangend brandstof medium te kunnen inzetten voor zwaar transport en industriële toepassingen, direct waar het nodig is. Dit betekent ook dat een zeer fijnmazige distributie van waterstof mogelijk is. Een van de grote uitdagingen die bedrijven nu nog hebben met waterstof.
Uitdagingen blijven duidelijk aanwezig in dit huidige demonstratie stadium. De technologie is nieuw en volop in ontwikkeling. Een van de volgende stappen is om het demonstratie de-hydrogenatie systeem te integreren met een waterstofmotor.
Voyex is momenteel in gesprek met partijen om zowel de integratie als de veldtesten te organiseren om in de niet zo verre toekomst de eerste Voyex LOHC H2-ICE generator set aan de wereld te kunnen presenteren. Maar ook nieuwe partijen die een bijdrage willen leveren aan een versnelling van deze belangrijke ontwikkeling zijn welkom. Voyex is gevestigd in de Nederlandse studentenstad Delft.
Lees ook: waterstof-veiligheid-bij-hoge-zuurstof-concentraties-parker-hannifin-deelt-zijn-kennis-van-zaken