Goed nieuws voor het waterstofproject Climate Impulse van de Zwitserse ontdekkingsreiziger Bertrand Piccard en composietingenieur Raphaël Dinelli. De twee pioniers willen als eersten met een vliegtuig op groene waterstof een rondje om de wereld vliegen. Het Bedrijf Orange, Europees leider in de telecommunicatie, sluit zich als sponsor van het bijzondere initiatief aan. Orange gaat een sleutelrol spelen bij het uitstippelen en veiligstellen van een optimale vliegroute. Climate Impuls zal in 2028 proberen een 40.000 km lange rondvlucht om de wereld te maken in 9 dagen. Het vliegtuig, dat momenteel in Frankrijk wordt gebouwd, moet daarbij tussen de evenaar en de noordelijke keerkring op een hoogte van 3000 meter vliegen.
“Deze eerste non-stop, emissievrije vlucht rond de wereld is een geweldige kans voor Orange”, aldus een woordvoerder van Orange. “Zodra het waterstofvliegtuig operationeel is, is het de uitdaging om de beste vliegroute te vinden. Daar komen onze onderzoekers om de hoek kijken. Dankzij AI kunnen onze unieke digitale twin-oplossingen, aangestuurd door data van Climate Impulse en haar partners, ontdekkingsreizigers begeleiden op hun reis.”
De andere uitdaging is om het vliegtuig niet te zwaar te maken en de optimale gegevens en berekeningen te maken, zodat de cockpit altijd op de hoogte is van de best mogelijke opties vanuit het vluchtleidingscentrum. Onze expertise op het gebied van connectiviteit en cybersecurity is cruciaal om deze verbinding altijd en overal in optimale conditie te houden.
"Een wereldprimeur als Climate Impulse moet natuurlijk slagen”, aldus initiatiefnemer Bertrand Piccard. Orange zal aan beide bijdragen. Door geavanceerde routingsimulaties, databeheer en connectiviteitstools te leveren, zullen de onderzoeksteams van Orange dit avontuur in elke huiskamer brengen en aandacht schenken aan innovatie, exploratie en duurzaamheid".
“De grootste technologische uitdaging is om een vliegtuig te bouwen rond twee tanks voor vloeibare waterstof”, zegt ontwerper Raphael Dinelli. “De waterstof blijft alleen vloeibaar op een temperatuur van -253°C. Dat is een enorme uitdaging. Gedurende de reis zal een kleine hoeveelheid vloeibare H2 worden omgezet in gasvorm en elektromotoren aandrijven via brandstofcellen.”
Afbeelding: De zwarte romp van het vliegtuig is inmiddels gereed. Een model van het hele toestel, inclusief twee enorme waterstoftanks, rechtsonder.
Lees ook: nederland-eerste-man-waterstoftrucks-arriveren-bij-h2-tankstation-nieuwegein
