Mitsubishi-Fuso, een toonaangevende ontwikkelaar van batterij-electrische voertuigen, verschuift de focus naar waterstof. Het bedrijf voorziet problemen met batterijen voor zware vrachtwagens die langere afstanden afleggen en zwaardere ladingen vervoeren. Batterijen zijn dan geen oplossing, waterstof wel. Op de Japan Mobility Show 2025 zijn daarom twee nieuwe concepttrucks gepresenteerd die het bedrijf moeten helpen bij het onderzoek hoe waterstof kan helpen.
Bij de ontwikkeling naar waterstoftoepassingen maakt het Mitsubishi-Fuso opvallende keuzes. Een van de twee zware vrachtauto’s heeft een waterstofverbrandingsmotor, een zogenaamde H2IC. Bij de andere truck, de H2FC, is niet gekozen voor de populaire opslag van gasvormige waterstof onder hoge druk, maar voor vloeibare waterstof onder een temperatuur van -253 graden onder nul.
De H2FC-truck is een elektrisch voertuig met brandstofcellen (FCEV) dat is ontworpen om emissievrije prestaties te leveren zonder dat dit ten koste gaat van de actieradius, de laadruimte of de tanktijd. Wat het onderscheidt, is het gebruik van vloeibare waterstof – een brandstof met een hogere energiedichtheid dan gecomprimeerde gasvormige waterstof. Hierdoor kan er meer waterstof in een kleinere ruimte worden opgeslagen, wat een grotere actieradius mogelijk maakt – een cruciale factor voor langeafstandsroutes. Belangrijk is dat de truck dezelfde laadruimte heeft als een conventionele dieseltruck, waardoor klanten het voertuig kunnen gebruiken zonder dat dit ten koste gaat van de laadcapaciteit. De H2FC-truck maakt gebruik van 80 kilogram vloeibare waterstof, opgeslagen in twee cryogene tanks, wat een maximale actieradius tot 1200 kilometer mogelijk maakt. De H2FC kan snel worden bijgevuld in slechts 15 minuten.
Een uitdaging met vloeibare waterstof, dat bekendstaat om zijn hoge energiedichtheid en extreem lage temperaturen rond de -253 °C, is dat het geleidelijk opwarmt en weer in gasvorm overgaat. Dit 'verdampende gas' verhoogt langzaam de druk in de tank en moet veilig worden afgeblazen als het niet wordt gebruikt. SLH2-technologie helpt door dit gas te koelen en weer vloeibaar te maken, wat een efficiënter gebruik van waterstof mogelijk maakt. Deze aanpak kan niet alleen het brandstofverbruik en de actieradius verbeteren, maar ook de apparatuur die nodig is voor waterstoftankstations vereenvoudigen, wat mogelijk leidt tot lagere infrastructuurkosten.
De H2IC-vrachtwagen maakt gebruik van een waterstofverbrandingsmotor. Deze aanpak bouwt voort op 80% van de bestaande dieselvoertuigcomponenten, wat een snellere en kosteneffectieve overgang naar emissievrije mobiliteit mogelijk maakt. De vrachtwagen maakt gebruik van gecomprimeerde H2 als brandstof. De motor kan werken met waterstof met een lagere zuiverheidsgraad. Dit maakt de integratie in bestaande infrastructuur eenvoudiger en verlaagt tegelijkertijd de CO2-uitstoot.
De H2IC-truck daarentegen wordt aangedreven door 58 kilogram 70 MPa CGH2, opgeslagen in acht Type IV-tanks, wat een actieradius tot 700 kilometer oplevert. Beide modellen behouden een bruto voertuiggewicht (GVW) van 25 ton en de H2FC ondersteunt een volledige laadbak. De H2IC kan in ongeveer 25 minuten worden volgetankt met een normaal vulpistool.
Mitsubishi-Fuso bereidt zich voor op de lancering van een pilotprogramma en de bouw van speciale tankstations voor vloeibare waterstof. Deze testfase zal cruciaal zijn voor het valideren van de technologie en het bepalen van de routekaart voor toekomstige implementatie.
Lees ook: duitsland-waterstofcampus-in-salzgitter-ontwikkelt-eerste-rangeerlocomotief-op-h2
