• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

België: openbaar waterstoftankstation voor schepen in de haven van Oostende

Oostende Hydrocat waterstof Een primeur voor de Belgische havenplaats Oostende. Daar is eerder deze maand het eerste waterstoftankstation voor de scheepvaart langs de Noordzee in gebruik genomen. Tijdens de demonstratiefase zal onder meer de Hydrocat 48 van Windcat er waterstof bunkeren. De installatie beschikt over een capaciteit om meerdere schepen per dag te bedienen. "Ons tankstation staat open voor iedereen in de maritieme wereld die wil investeren in waterstof", zegt Kristof Verlinden van het bedrijf JERA Nex bp." Maar op dit moment zijn er nog maar weinig op waterstof aangedreven schepen.

Het nieuwe waterstoftankstation ligt in de voorhaven van Oostende. Kristof Verlinden vergelijkt het met een tankstation voor auto's. "Het is zoals benzine of diesel tanken of een elektrische wagen laden. We hebben een tappunt waarop schepen kunnen aansluiten om groene waterstof te tanken. We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat schepen bewegen door de getijen."

De groene waterstof die in Oostende kan worden getankt, wordt geproduceerd uit hernieuwbare elektriciteit in Frankrijk en Duitsland. "Die waterstof wordt in ons tankstation gebunkerd, gebufferd en onder druk gezet om schepen snel te kunnen bedienen. Het tankproces vindt plaats onder drukverschil. De waterstof wordt opgeslagen in grote tanks", aldus Verlinden. "Het tankstation in Oostende is vooral bedoeld voor kleinere schepen in de sector van de kustvaart. Dat zijn bijvoorbeeld schepen die ingezet worden voor de bouw en het onderhoud van windmolenparken op zee."

De eerste klant is het onderhoudsschip Hydrocat. De Hydrocat 48 van CMB.TECH en Windcat Workboats is de eerste op waterstof aangedreven CTV (Crew Transfer Vessel) ter wereld die bemanning overbrengt naar offshore windmolenparken. Het 25 meter lange schip kan in totaal 210 kg waterstof in verschillende tanks meenemen en wordt aangedreven door een dual fuel (waterstof – diesel) motor. De dual fuel-oplossing biedt de laagste kosten en de hoogste betrouwbaarheid voor de grootste CO2-besparingen. De groene waterstof bevat geen koolstof, waardoor de CO2-uitstoot drastisch vermindert terwijl het vermogen gelijk blijft. De Hydrocat 48 bespaart 1,9 ton CO2 per dag. Minder CO2-uitstoot is goed voor het klimaat en past in het ruimer project om de ecologische voetafdruk van Haven Oostende kleiner te maken.

CMB.TECH en Windcat Workboats werken aan de verdere optimalisatie van de motorvermogens en het verhoogde gebruik van waterstof. Het plan is om op lange termijn de technologie en infrastructuur te ontwikkelen om een mono fuel-optie te gebruiken.

De haven van Oostende is weliswaar uniek, maar is niet het enige waterstoftankstation waar schepen kunnen bunkeren. In de haven van Antwerpen staat al een gecombineerd waterstoftankstations voor auto’s, vrachtwagens en schepen. Daar wordt ook waterstof geproduceerd.

Lees ook: frankrijk-orange-zorgt-voor-optimale-route-voor-waterstofvliegtuig-climate-impuls

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands