• Home Slider01

Hamburg waterstof H2Een grote schoorsteen van de elektriciteitscentrale Moorburg van Hamburger Energiewerke wordt opgeblazen om plaats te maken voor de Hamburg Green Hydrogen Hub. Hier worden duidelijke stappen gezet in de energietransitie. Steenkool maakt plaats voor waterstof. Het energiebedrijf van Hamburg gaat hier binnen enkele jaren 10 miljoen kilo waterstof per jaar produceren, met een optie naar 80-miljoen kilo.

De Hamburg Green Hydrogen Hub (HGHH) is ontworpen om de haven van Hamburg en omliggende industrieën te dekarboniseren met groene waterstof, geproduceerd met wind- en zonne-energie. Na goedkeuring van EU-IPCEI-subsidies en nationale steun van meer dan 250 miljoen euro, gingen in 2024 de bouwvoorbereidingen van start. De officiële opdracht aan Siemens Energy om de kerncomponent—een 100-megawatt (MW) elektrolyser gebaseerd op PEM-technologie—te leveren en te installeren markeert een mijlpaal in het project. De burgemeester van Hamburg gaf eerder dit jaar aan dat de bouw deze zomer zou beginnen. Dat lijkt niet te lukken door tegenvallers bij de sloop van de oude kolencentrale.

Onderdeel van het project is het Hamburg Hydrogen Industry Network (HH-WIN), een pijpleiding van 40 kilometer lang die de productielokatie van H2 moet verbinden met de industrie in het Hamburgse havengebied. De aanleg is inmiddels begonnen en in 2027 moeten de pijpen er liggen.

De lokale politiek benadrukt de economische kansen die deze overstap naar een emissievrije brandstof met zich meebrengt. De hub zorgt voor werkgelegenheid, technologische ontwikkeling, en versterkt Hamburgs positie als belangrijk knooppunt in de Europese waterstofeconomie. “Door een oude kolencentrale om te vormen tot een moderne waterstofhub, zet Hamburg in op decarbonisatie, economische innovatie en energieveerkracht.”

Toch zijn er ook nog uitdagingen die moeten worden overwonnen. Volgens een studie van het Noord-Duitse Real-World Laboratorium is de prijs van waterstof waarschijnlijk te hoog voor de industrie. Om te kunnen concurreren met aardgas zou de prijs netto € 3,3 per kilogram moeten bedragen in de industriële sector en € 1,6 per kilogram voor producenten van staal, aldus de onderzoekers in maart. Volgens de studie lagen de realistische waterstofproductiekosten in de zomer van 2024 nog steeds rond de € 6,10 per kilogram. Met deze prijsstelling stappen grote energieverslindende fabrieken voorlopig niet over naar groene H2.

Lees ook: duitsland-waterstoftreinen-op-heidekrautbahn-bij-berlijn-zijn-een-groot-succes

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands