• Home Slider01

Duitsland daimer truck waterstof De Duitse vrachtautofabrikant Daimler Truck, transportbedrijf HHLA en het Japanse Kawasaki Heavy Industries bundelen hun krachten om de haalbaarheid van een importcorridor voor groene vloeibare waterstof richting Europa te onderzoeken. Tijdens de Hydrogen Technology World Expo in Hamburg hebben Daimler Truck, Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) en Kawasaki Heavy Industries een intentieverklaring ondertekend. Het doel is om de ontwikkeling van een betrouwbare en concurrerende toeleveringsketen voor de import van groene vloeibare waterstof via de haven van Hamburg te onderzoeken.

Als onderdeel van deze samenwerking zullen de partners de logistieke vereisten analyseren, van overslag tot weg- en spoorvervoer. De drie partijen zien zichzelf als initiatiefnemers, maar nodigen uitdrukkelijk andere partijen uit om samen een ​​consortium te vormen dat de gehele waterstofwaardeketen bestrijkt.
Elke partner brengt een aantal essentiële vaardigheden met zich mee. Kawasaki Heavy Industries heeft uitgebreide ervaring in technologie voor het vloeibaar maken, opslaan en transporteren van waterstof. HHLA, een belangrijke haven- en logistieke operator in Europa, beschikt over een uitgebreid netwerk tussen zeehavens en het achterland. Daimler Truck ontwikkelt vrachtwagens op vloeibare waterstof (foto).

Kawasaki ontwikkelt momenteel een vloot schepen die vloeibare waterstof op grote schaal kunnen vervoeren, met een capaciteit tot 160.000 m³. Deze schepen zijn ontworpen om import uit producerende landen, met name in Azië en Oceanië, naar Europa te verwerken. De haven van Hamburg wil zich positioneren als een strategische toegangspoort. HHLA zet van haar kant in op waterstof om haar activiteiten te decarboniseren. Het bedrijf werkt met name aan de integratie van brandstofcellen in haar handlingapparatuur en zware vrachtwagens.
Daimler Truck hanteert de afgelopen jaren een tweesporenstrategie, waarbij elektrische batterijen en brandstofcellen worden gecombineerd. Het prototype van de GenH2 Truck heeft meer dan 1.000 kilometer afgelegd op één lading vloeibare waterstof. Meer dan 225.000 kilometer is afgelegd door een testvloot onder reële omstandigheden.

Een kleine serie van 100 vrachtwagens met vloeibare waterstof zal vanaf 2026 in de fabriek in Wörth worden geproduceerd. Grootschalige productie is gepland voor begin jaren 2030, met één doel: een geloofwaardige oplossing bieden voor koolstofvrij langeafstandstransport.

Lees ook: duitsland-alle-voertuigen-voor-afvalinzameling-in-freibourg-rijden-op-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

1082 MC  |  Amsterdam  |  The Netherlands