Spanje: offshore waterstofverbinding BarMar naar Frankrijk in 2032 gereed
Goed nieuws voor de waterstofverbinding BarMar, tussen het Iberisch schiereiland en de Zuid-Franse kust. Het H2med-project, dat de eerste grote waterstoftransportcorridor in Europa moet worden, heeft de technische haalbaarheid bevestigd van het belangrijkste onderdeel ervan, de BarMar-waterstofpijpleiding, die Barcelona en Marseille met elkaar gaat verbinden. Na een uitgebreid onderzoek en een technische analyse maken de initiatiefnemers bekend geen grote technische beperkingen te hebben ontdekt. De omstandigheden van de zeebodem en het terrein vormen geen ernstige uitdagingen. Alle geïdentificeerde infrastructuurkruisingen, waaronder pijpleidingen, worden als beheersbaar beschouwd en kunnen met behulp van gangbare technieken worden opgelost.
Het H2med-project is een transnationaal initiatief om de waterstofnetwerken van het Iberisch Schiereiland met Noordwest-Europa te verbinden, zodat Europa vanaf 2032 van betaalbare groene waterstof kan worden voorzien. Dit initiatief is gelanceerd door Frankrijk, Spanje en Portugal, met sterke steun van Duitsland.
BarMar is een 400 km lange offshore waterstofpijpleiding die Barcelona (Spanje) verbindt met het industriële knooppunt Fos-sur-Mer, nabij Marseille (Frankrijk). Het project vormt een belangrijke verbinding voor de export van waterstof, geproduceerd in Portugal en Spanje uit hernieuwbare bronnen (voornamelijk zon en wind). Met de pijpverbinding kan H2 tegen concurrerende kosten naar het toekomstige Franse waterstofnetwerk worden geleid, dat aansluit op de nieuw ontwikkelende waterstofinfrastructuur in Duitsland en de rest van Noordwest-Europa. De onderzeese pijp heeft een diameter van 42” (107 cm), ligt op een diepte tot 120 meter en transporteert waterstof tot 100 bar. Daarmee kan de waterstofleiding 10% van het totale Europese waterstofverbruik transporteren.
De politieke steun voor de corridor werd onlangs herbevestigd tijdens een gezamenlijke vergadering van de Raad van Ministers op 29 augustus 2025, toen Frankrijk en Duitsland aangaven de landelijke waterstofleidingen volgens eerdere planning te kunnen aansluiten. Het H2med-project heeft aanzienlijk aan belang gewonnen sinds het in 2024 de status van Project of Common Interest (PCI) kreeg van de Europese Commissie.
Lees ook: nederland-opslag-voor-vloeibare-h2-geopend-op-rotterdam-the-hague-airport
