De Europese autofabrikanten trekken zich terug, maar in Azië gaat het ontwikkelen van waterstofauto’s gewoon door. De Chinezen verwachten het komende decennia miljoenen exemplaren te gaan verkopen, in Japan handhaaft Toyota zijn doelstellingen met de Mirai en in Zuid-Korea presenteert Hyundai de specificaties van de nieuwe Nexo. En die zijn indrukwekkend.
Allereerst heeft de waterstofbrandstofcel van de nieuwste Nexo aan vermogen gewonnen. Voorheen leverde hij 95 kW; nu 110 kW. En dan is er nog de accu, die voorheen slechts 40 kW kon leveren, maar in deze nieuwe generatie tot 80 kW kan leveren. De bestuurder heeft dus 190 kW vermogen tot zijn beschikking, waarmee hij in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Klopt, maar net voldoende voor een auto van meer dan € 60.000.
Dan komt het sterke punt van waterstof: de actieradius. De fabrikant kondigt een indrukwekkende 826 km aan, volgens WLTP-technologie. Dat is met 6,69 kg waterstof. Vergelijk dat met een batterij-elektrische auto, die zeker meer dan 600 kg aan batterijen nodig zou hebben om dezelfde actieradius te halen. En de waterstoftank is in 5 minuten gevuld tot 700 bar, terwijl het zelfs aan een laadstation van 350 kW meer dan 20 minuten zou duren om een gelijkwaardige elektrische auto op te laden, en zelfs langer om 100% opgeladen te worden.
De nieuwe Nexo wordt een zeer geavanceerde auto met een achteruitrijcamera en een uitgebreid uitrustingspakket. Zo zijn de zijspiegels verdwenen en vervangen door camera’s. Nu de tankstations nog, waar de Nexo vlot kan tanken.
Lees ook: canada-supermarktgigant-loblaw-test-hyundai-xcient-fuel-cell-vrachtwagen-op-h2
