Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor
Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.
Bij de Duitse fabrikant Keyou, gevestigd in de omgeving van München, kijken ze waarschijnlijk met volle tevredenheid naar deze ontwikkeling. Als een van de weinige bedrijven ter wereld is Keyou al jaren bezig met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren op waterstof. De technologie van verbrandingsmotoren is de afgelopen decennia zeer goed doorontwikkeld. Een verbrandingsmotor op waterstof kost ongeveer de helft van een brandstofcelsysteem. Zo’n 90% van de waterstofmotor is gelijk aan de verbrandingsmotor op fossiele brandstoffen. Dat maakt het systeem betrouwbaar en een stuk goedkoper. Het enige nadeel is dat de motor niet zero emissie is. Er wordt een minimale hoeveelheid CO2 uitgestoten en een heel klein beetje NOx.
Maar politici in verschillende landen weten zelfs deze minimale uitstoot niet altijd te waarderen. Zero emissie is zero emissie, waterstofverbrandingsmotor zijn niet welkom. Maar de omslag kwam het afgelopen jaar, de Duitse regering verzette zich tegen het algehele Europese verbod van verbrandingsmotoren. Er kwam een compromis, verbrandingsmotoren op niet-fossiele brandstoffen blijven toegestaan. En zo was er plotseling weer toekomst voor de verbrandingsmotor op H2. Zelfs in Nederland, vaak het beste jongetje uit de Europese klas, ging de regering dit najaar overstag.
Gerenommeerde fabrikanten laten inmiddels in hoog tempo zien dat ze de waterstofverbrandingsmotor gaan ontwikkelen. In december publiceerde Waterstof Magazine een artikel over Mercedes-Benz die een Unimog heeft uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor (foto). Maar een van de pioniers is absoluut DAF, daar werd de verbrandingsmotor twee jaar geleden al publiekelijk omarmd. Waterstof Magazine publiceerde eerder dit jaar een artikel over motorenfabrikant Cummins die ook de H2-motor in ontwikkeling heeft, net als Volvo en Renault die door samen te werken de ontwikkelingskosten delen. En inmiddels maken Ford, MAN, Iveco en Scania bekend met de ontwikkeling van een verbrandingsmotor op waterstof bezig te zijn. De Japanse autofabrikant Toyota heeft zelfs een H2-motor ontwikkelt voor personenauto’s en doet hiermee inmiddels mee aan autoraces.
De waterstofverbrandingsmotor kan wel eens een makkelijke stap worden richting emissievrij, hoewel de echte milieufreaks liever over een tussenstap spreken. Zij gaan immers voor een zero-emissie samenleving.
Paul Bombeld is hoofdredacteur van Waterstof Magazine
Lees ook: bouwplaats-en-festival-worden-emmissievrij-met-stroomaggregaat-op-waterstof1