• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub

Paul BombeldNu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine schrijft deze maand over de waterstofinitiatieven in de miljoenenstad Datong, intiatieven met een zwart randje.

Datong stad
Datong, kolenhoofdstad van China ziet zijn economische belang langzaam slinken. Vijf eeuwen lang draaide de economie op volle toeren. Zo’n 20 jaar geleden was de regio nog verantwoordelijk voor 7,5% Datong pandavan de totale kolenproductie in China. Maar de tijden zijn veranderd, hoge milieukosten dreigen Datong te transformeren tot de categorie arme steden. Toch is er hoop voor de 1,5 miljoen inwoners, want de regio schakelt razendsnel om naar de nieuwe waterstofeconomie.  De wereld kent Datong inmiddels al van het 250 hectare grote panda-vormig zonnepark (foto rechts) dat wereldwijd veel media-aandacht trok.

Wu Hongwen, sinds twee jaar burgemeester van deze enorme stad, is voorvechter van het nieuwe beleid. ‘We gaan volop aan het werk om nieuwe verdienmodellen binnen de energie te ontwikkelen, met waterstof-energie als leidraad. Ongeacht de Datong busbescheiden verkoopaantallen van voertuigen met brandstofcellen de afgelopen jaren, grijpen wij deze nieuwe kans. Allereerst met de 50 nieuwe bussen voor het openbaarvervoer die rijden op waterstof (foto). De voertuigen hebben een actieradius tot 500 km rijden en werken prima, ook bij min 30 graden celsius. En dit is slechts het begin’.

De stad Datong in het noordoosten van China profiteert direct van de minder lawaaierige en meer milieuvriendelijke voertuigen op waterstof. Inmiddels zijn de bussen zeer populair geworden binnen het Chinese stadsvervoer. De stad voldoet keurig aan de richtlijn van de landelijke overheid met betrekking tot strategische opkomende sectoren in het vijfjarenplan. China zal het onderzoek en ontwikkeling van brandstofcellen bevorderen en de bouw van waterstofstations opvoeren. Vanaf volgend jaar is er echt sprake van massaproductie van voertuigen op waterstof. De prijzen dalen en daarmee krijgt de nieuwe waterstofeconomie een nieuwe boots.

Het bedrijf Wuhan HydraV Fuel Cell Technologies (foto) heeft vorig jaar haar Datong Wuhaneerste productielijn voor brandstofcelmotoren in Datong in gebruik genomen. Momenteel bouwt het bedrijf aan een industrieel waterstofpark. Investeringsbedrag 350-miljoen Euro. Dit moet de grootste industriële fabriek van het bedrijf in Noord-China worden, met een jaarlijkse productiecapaciteit van minstens 50.000 brandstofcelmotoren binnen drie jaar.

HydraV is niet de enige die pionier is in de waterstof-energie-industrie van de stad. In mei startte Xinyan Hydrogen een jaarlijkse productie van 10.000 brandstofcellen in Datong, Shanxi. Beijing Shouhang IHW heeft recent ook een productielocatie gerealiseerd in Datong. Hier moeten de komende vijf jaar drie waterstofproductiefabrieken komen. Daarnaast krijgt de stad tien tot twintig waterstoftankstations en drie tot vijf waterstoffabrieken. De eerste drie tankstations moeten in de zomer van 2020 operationeel zijn. Datong is aantrekkelijk voor bedrijven, in de subsidiepot voor de ontwikkeling van de waterstof-economie zit maar liefst 250-miljoen Euro.

Datong steenkoolEr is echter ook een schaduwzijde. Datong denkt alleen voorloper in de waterstof-economie te kunnen worden, als er goedkoop en veel waterstof kan worden geproduceerd. Vandaar dat H2 voorlopig zal worden geproduceerd uit steenkool dat nog in ruime mate aanwezig is in de regio.
Het kolenbedrijf Datong Coal Mine Group verwachting elk jaar 110.000 ton waterstof te kunnen produceren voor ongeveer 10 Eurocent per kubieke meter, 20% goedkoper dan waterstof uit aardgas en vele keren goedkoper dan via de elektrolyser. Een CO2-vrije productie van waterstof is dan ook nog ver weg.

Burgemeester Wu Hongwen (foto onder) is kampioen in het binnenhalen van bedrijven en subsidies, maar heeft op het gebied van fossiele brandstofbeperking, CO2-reductie en fijnstofuitstoot nog een lange weg te gaan.

Datong burgemeester

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl