Spectaculaire beelden uit Rotterdam. In de waalhaven is het casco van het binnenvaarschip Antonie gearriveerd. De Antonie wordt het eerste binnenvaartvrachtschip dat gaat varen op 100% waterstof. Vanaf deze zomer gaat het schip in de vaart en gaat dan zout transporteren in opdracht van Nobian en NPRC. Het schip peddelt dan tussen Delfzijl en het botlekgebied bij Rotterdam. Het schip is eigendom van binnenvaartondernemer Harm Lenten.
De afgelopen acht weken was de Antonie op het zware zeeschip ‘Sun Shine’, met tal van andere rompen onderweg van China, via Singapore, naar Rotterdam. Daar is het schip gelost door Bonn & Mees drijvende bokken die daarvoor de Jan Leenheer heeft ingezet (foto). Bij Concordia Dame Shipbuilding wordt de 135 meter lange boot de komende maanden verder afgebouwd. De brandstofcel die aan boord wordt geplaatst is van Nederlands fabrikaat en wordt geleverd door Nedstack Fuel Cell Technologie in Arnhem. De brandstofcel heeft een vermogen van 400 kW en wordt ondersteund door een accupakket van 1000 kWh. Waterstof wordt aan boord meegenomen in zeecontainers met een druk van 300 bar. Per pendel wordt er 1,2 ton waterstof verbruikt. De waterstofinstallatie, de brandstofcel en het accupakket worden voorin het schip geplaatst.
Met groene waterstof wordt aan boord elektriciteit gemaakt, direct gebruikt voor de aandrijving van de elektromotoren of in accu's opgeslagen. Het schip is daarmee emissievrij en vaart geruisloos. Voor de Nederlandse binnenvaart is dit een uniek project.
Per afvaart kan de Antonie 3.700 ton zout vervoeren, een hoeveelheid die gelijk staat aan 120 vrachtwagens. Van dit zout maakt Nobian chloor met als bijproduct waterstof. Als in het productieproces groene stroom wordt gebruikt vaart de Antonie op groene waterstof. De initiatiefnemers spreken dan ook van een geheel circulaire keten.
De Antonie in cijfers: Maximale transport capaciteit: 3850 ton zout, jaarlijkse vracht 240.000 ton zout, CO2 besparing: 880 ton per jaar, NOx besparing: 8 ton per jaar.
Lees ook: einde-aan-fossiele-brandstoffen-twee-veerboten-over-naar-waterstof