• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland

20230221 122336De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine die sprak met de testrijders.

Kuster werd eerder deze week benaderd met de vraag of er capaciteit genoeg is om de tanks van de truck met 350 bar te vullen. Dat levert geen probleem op, het tankstation is gebouwd om dagelijks 10 bussen van streekvervoerder Arriva van waterstof te voorzien. Daarnaast is er nog ruimte voor extra voertuigen. Bij een minimale toevoerdruk van 30 bar kan het tankstation probleemloos 1000 kilo waterstof per dag aan uiteenlopende voertuigen leveren. Op de tankvoorziening is ook voldoende ruimte om grote zware voertuigen van energie te voorzien.

De testtruck van Mercedes beschikt over vier tanks van ieder 4,5 kilo die tussen de wielen zijn geplaatst. 20230221 123302Dit zijn dezelfde tanks als in de Caetano bussen worden gebruikt. Hierin kan waterstof onder 350 bar worden opgeslagen. Het voertuig verbruikt met deze ballast ongeveer 8 kilo waterstof op honderd kilometer. De tanks aan weerszijden van het testvoertuig zijn niet met elkaar gekoppeld. Om de volledige 18 kilo te kunnen tanken moet het voertuig draaien bij de pomp.



20230221 123309De testchauffeurs van Mercedes zijn meer dan tevreden over de vulsnelheid gecombineerd met een modern ogende pomp. De vulring rond de display, die doorlopend aangeeft hoe vol de tank inmiddels is, maakte veel indruk. In vergelijking met de Duitse waterstoftankstations wordt dit tankstation van de Nederlandse fabrikant Resato als zeer modern beschouwd.

Dit is een van de laatste proefritten van de GenH2 Truck met gasvormige waterstof. Over een paar weken krijgt de vrachtauto nieuwe super geïsoleerde tanks en wordt waterstof getankt onder -253 graden in vloeibare vorm. De actieradius verdubbeld dan ten opzichte van waterstof tanken onder 700 bar. Welke techniek het de komende decennia gaat winnen is nog in onderzoek.

De waterstoftruck is de komende dagen in heel Nederland te zien. Het voertuig rijdt vanmiddag 20230221 123237(dinsdag 21-2-2023) vanuit Doetinchem via Holten, Raalte en Hoogeveen naar Groningen waar getankt zal worden bij Holthausen. Daarna willen de testrijders via de waterstoftankstations in Amsterdam, Den Haag, Rhoon en Breda naar Brussel om vervolgens terug te rijden naar Duitsland. De vrachtauto wordt ontwikkeld in de regio Stuttgart.   

Bewegende beelden van de GenHe Truk ziet u op Linkedin via deze link

Lees meer achtergrondverhalennederland-wereldprimeur-met-100-waterstof-in-woonhuizen-in-lochem
20230221 121616

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen