• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Frankrijk: Toyota presenteert de waterstof pick-up Hilux op de Olympische Spelen

Helux parijs waterstofDe komende maand gaan grote delen van de wereld kennis maken met een nieuw voertuig op waterstof. De Japanse autofabrikant Toyota verscheep meerdere testvoertuigen vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de Franse hoofdstad Parijs. Tijdens de Olympische en Paralympische Spelen worden de pick-ups ingezet voor diverse werkzaamheden. Problemen om te tanken zullen er niet zijn, dankzij honderden taxi’s op waterstof is de H2-tankinfrastructuur in en rond de stad goed ontwikkeld.

Sinds september 2023, werkt Toyota samen met diverse consortiumpartners en met steun van de Britse overheid aan een Hilux op waterstof. In totaal zijn er inmiddels tien prototypes van de waterstof-elektrische Hilux gebouwd in de Toyota Motor Manufacturing UK fabriek in Derby. Vijf van deze voertuigen ondergaan strenge praktijktests om veiligheid, prestaties, functionaliteit en duurzaamheid te evalueren. De overige vijf worden gebruikt voor demonstraties aan klanten en media, onder andere tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs 2024.

Eind 2022 gaf Toyota de eerste beelden en informatie vrij van de Hilux Hydrogen, een elektrisch aangedreven Hilux met een brandstofcel aan boord. Inderdaad: een pick-up waar je waterstof mee kunt tanken. Eind vorig jaar belichtte Toyota de Hilux Hydrogen uitvoeriger en dat doet het nu weer. De Toyota Hilux Hydrogen – of Hilux FCEV, zoals het merk hem nu noemt – bevindt zich volgens de Japanners nu in zijn laatste testfase. Het voertuig op waterstof is uitgevoerd als Xtra Cab en is dus – net als de Hilux Dubbele Cabine – 5,33 meter lang. De Toyota Hilux heeft drie waterstoftanks, die elk 2,6 kilo waterstof kunnen huisvesten. Samen zijn ze dus goed voor 7,8 kilo aan waterstofopslag. Deze tanks bevinden zich in de bodem van de pick-up. De kleine lithium-ionbatterij waarin de stroom wordt opgeslagen die door de brandstofcel is opgewekt, bevindt zich in de laadbak. In tegenstelling tot elke andere Hilux die Toyota nu in Nederland levert, heeft de Hilux Hydrogen geen vierwielaandrijving. Het proefmodel heeft namelijk enkel een elektromotor op de achteras. Die is 182 pk en 300 Nm sterk. Ter vergelijking: de Toyota Hilux met 2.4- en 2.8-dieselmotoren zijn achtereenvolgens 150 pk en 400 Nm en 204 pk en 500 Nm sterk. De actieradius zou 600 kilometer moeten bedragen.

Een beslissing of de auto door de Japanse fabrikant definitief in productie wordt genomen is nog niet gemaakt.

Lees ook: in-zwolle-noord-begint-deze-zomer-de-productie-van-100-groene-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen