USA: Trump belooft op verkiezingsbijeenkomst productie H2-auto's te stoppen
De Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump vraag in de laatste week voor de Amerikaanse verkiezingen aandacht voor de gevaren van waterstof binnen de mobiliteit. Trump beweerde afgelopen weekend op een bijeenkomst in Michigan dat hij voertuigen op waterstof wil verbieden omdat ze ontploffen. “En als ze eenmaal ontploffen ben je niet meer herkenbaar. Jullie gaan elektrische auto's bouwen en jullie gaan allerlei soorten auto's bouwen, behalve waterstof. Er zal geen waterstof zijn.”Donald Trump heeft in het verleden elektrische voertuigen langdurig zwartgemaakt, maar lijkt nu enigszins van mening te zijn veranderd dankzij de financiële steun van Elon Musk, de rijkste persoon ter wereld en eigenaar van het elektrische automerk Tesla. "Ik ben vóór elektrische auto's, dat moet ik wel zijn, want Elon heeft mij heel sterk gesteund", vertelde Trump zijn aanhangers al eerder tijdens een bijeenkomst in Atlanta , Georgia.
Journalisten in de Verenigde Staten hebben factchecking op de bewering over H2 losgelaten en komen tot de conclusie dat er nog nooit een waterstofauto is ontploft. Trump is echter niet van plan zijn uitspraken terug te nemen. "Ze zeggen dat de nieuwe ontwikkeling waterstofauto's zijn, maar de voertuigen hebben een probleem. Als ze ontploffen beland je ongeveer zeven blokken verderop. En dan ben je dood. Dus persoonlijk ben ik tegen deze ontwikkeling, ik zou het niet aanraden."
Volgens Bill Elrick, de uitvoerend directeur van de Hydrogen Fuel Cell Partnership, een non-profitorganisatie van autofabrikanten, energieleveranciers en overheidsinstanties die waterstofvoertuigen in Californië promoten is deze bewering onjuist. "Ik snap waar het vandaan komt en het is een van onze grootste uitdagingen in de industrie — mensen helpen begrijpen wat waterstof is zonder in de diepte te duiken van hoe een voertuig werkt. Waterstofbrandstofcelvoertuigen (of HFCV's) zijn niet gevaarlijker dan voertuigen op gas. Misschien zelfs minder, omdat ze moeten voldoen aan dezelfde strenge veiligheidsvoorschriften en -normen als elke andere auto of vrachtwagen op de weg, naast extra voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat de brandstofcellen niet worden doorboord bij een ernstig ongeluk of mogelijk gaan lekken.”
Dat wil niet zeggen dat waterstof 100% veilig is. "Alles wat een voertuig van twee ton of meer voortbeweegt — of het nu elektriciteit, benzine of waterstof is — brengt duidelijk gevaren en risico's met zich mee," zegt Elrick. "Maar autofabrikanten houden bij het ontwerpen al rekening met de mogelijkheid dat hun voertuigen bij ongelukken betrokken raken en worden ze dienovereenkomstig ontworpen.
Het Center for Hydrogen Safety houdt een database bij van waterstofgerelateerde ongelukken om te dienen als ‘geleerde lessen’ naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. Hoewel er wereldwijd nog steeds relatief weinig HFCV's op de weg zijn, waren er tot dit voorjaar geen geregistreerde dodelijke ongevallen met auto's die specifiek werden toegeschreven aan het waterstofsysteem. Een onderzoeker ontdekte zelfs dat bij een botsing in open ruimtes een HFCV eigenlijk minder potentieel gevaar zou moeten opleveren dan een benzineauto vanwege de uitgebreide voorzorgsmaatregelen die zijn genomen bij het bouwen van de hogedruktanks.
Ook al liggen de feiten anders, Trumps wantrouwen over nieuwe toepassingen voor waterstof voorspelt zeker niet veel goeds.
Lees ook: oostenrijk-liebherr-en-grathorn-testen-grootste-wiellader-ter-wereld-op-waterstof