• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Frankrijk: naast waterstof-aggregaten lanceert EODev Frankrijk nu ook batterijen

Frankrijk Eodev aggregaat waterstofDe Franse fabrikant van waterstofaggregaten EODev diversifieert zijn aanbod met batterijen. Het bedrijf noemt dit een logische stap omdat het bijdraagt aan het koolstofvrij maken van het energieverbruik. “Daar waar waterstofaggregaten niet ingezet kunnen worden zijn batterijpakketten mogelijk een oplossing”.

De waterstofaggregaten van EODev worden internationaal ingezet voor een emissievrije stroomvoorziening op bouwplaatsen en bij festivals. Bedrijven die met de aggregaten werken plaatsen meestal ook een batterij om de kortstondige piekvraag te kunnen opvangen. Deze batterij wordt tegenwoordig elders ingekocht of gehuurd, maar die wil EODev ook in de toekomst zelf leveren.  

Voor EODev is het in de eerste plaats een kwestie van inspelen op deze scenario’s die niet met waterstof op te lossen zijn, zoals een bouwplaats op een krappe locatie midden in een stad. De accu’s zijn dan makkelijker te plaatsen dan een waterstofgenerator. De uitdaging van deze apparatuur blijft dezelfde: het gebruik van dieselgeneratoren vermijden, die per definitie veel vervuilender zijn. Batterijen maken het ook mogelijk om aan meer specifieke energiebehoeften te voldoen, in de orde van enkele uren, terwijl waterstof een autonomie biedt die in dagen kan worden gemeten.

“Onze batterijen worden in Frankrijk geassembleerd, de cellen die uit Azië komen worden geschroefd, zodat recycling mogelijk is. En we gebruiken erkende technologie, lithium-fosfaat-ijzer ”, aldus Stéphane Jardin van EODev. Met deze nieuwe toepassing wil EODev beter tegemoet komen aan de behoeften van de mondiale generatormarkt, die wereldwijd op 30 miljard wordt geschat. Het gebruik verschilt per land, van eenvoudige hulpsystemen tot meer structurele steun in ontwikkelingsregio's. De behoeften zijn niet hetzelfde, variërend van een paar uur tot meerdere dagen. 

De EODev aggregaten worden ook ingezet om bouwmachines snechts op te kunnen laden. Overdag laadt het aggregaat dan een batterijpakket op zodat ’s nachts -met een combinatie van waterstofaggregaat en batterij-electrische machines en voertuigen snel kunnen worden opgeladen. Deze systemen worden veelvuldig ingezet op plaatsen waar geen of onvoldoende netstroom beschikbaar is.

Lees ook: nederland-onderzoek-toont-aan-waterstof-stroomt-veilig-door-aardgasleidingen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen