• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Australië: waterstofbussen binnen het openbaar vervoer zijn hit onder chauffeurs

Melbourne arcc bus waterstofArcc, de ontwikkelaar van emissievrije bussen voor het openbaar vervoer heeft veel succes in Australië. Daar rijden de eerste twee waterstofbussen uiterst succesvol in de dagelijkse dienstregeling op routes in steden als Melbourne en Williamstown. De bussen zijn gebouwd op een licht aluminium frame en rijden zeer zuinig. Het gemiddeld verbruik ligt na een testperiode van een jaar op 1 kilo waterstof voor 18 á 19 kilometer. “De bussen zijn een hit onder de chauffeurs”, meldt vervoersbedrijf Transit Systems.

De ARCC VIKING waterstof-elektrische bus is geproduceerd door de startup Arcc en is uitgerust met een FCMove 70kW brandstofcel geleverd door Ballard. Het voertuig  heeft een actieradius van 515 kilometer en kan 16 uur onafgebroken in de dienstregeling rijden. Peter Murley, Managing Director bij ARCC, heeft een duidelijke visie voor ogen: "Ons doel om productie-uren te verminderen, lokaal materiaal/onderdelen te betrekken en gewichtsbesparingen na te streven, heeft geleid tot de ontwikkeling en bouw van deze bus. Met 11.080 kg is deze 12 meter lange bus net zo licht als een dieselbus en 2 ton lichter dan welke elektrische bus dan ook die in Australië rijdt. Het is een puur Australisch product, ontwikkeld en gebouwd in de westelijke buitenwijken van Sydney.”

De bussen rijden inmiddels bijna een jaar op proef en daarom is er nog geen definitieve tankoplossing. Tijdelijk zorgt een waterstoftankwagen van H2H Energy voor de waterstofaanvoer en zorgt een kleine compressor dat er waterstof onder 350 bar in de tanks wordt gepompt. Omdat er niet met hogedruk buffers wordt gewerkt bedraagt de tanktijd voor 30 kilo H2 ongeveer 5 uur. Maar ook op dit gebied staan de ontwikkelingen niet stil, er wordt inmiddels gewekt aan een nieuwe tankoplossing die de bussen tussen de 6 en 20 minuten moeten vullen.

Het busplan van de Australische staat Victoria schrijft voor dat alle nieuwe bussen vanaf 2025 emissievrij moeten zijn. Dit is in lijn met de toezegging om netto nul emissies te bereiken in 2045.

Lees ook: nederland-tata-steel-onderzoekt-vloeibare-waterstof-corridor-vanuit-noorwegen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen