India: 5.000 trucks van Reliance Industries krijgen motoren voor waterstofverbranding
India is vastbesloten om een belangrijke rol in te nemen bij de ontwikkeling van mobiliteit op waterstof. Het internationale energiebedrijf Reliance Industries wil om te beginnen 5.000 voertuigen uitrusten met een waterstofverbrandingsmotor. De impact hiervan is groot, aangezien Reliance Industries een van de grootste bedrijven van het land is. Het bedrijf heeft een enorm wagenpark en is actief binnen de logistiek, detailhandel, telecommunicatie, petrochemie, olie en raffinage.
In overeenstemming met de wereldwijde beweging richting groene brandstoffen en India's streven om de afhankelijkheid van fossiele brandstofimport te verminderen , heeft Reliance Industries zijn eigen H2 ICE-technologie ontwikkeld. Daarbij is samengewerkt met de lokale vrachtwagenfabrikant Ashok Leyland. In eerste instantie worden 5.000 vrachtwagens binnen de eigen vloot omgebouwd naar waterstofverbranding. Ter voorbereiding zijn twee jaar lang uitvoerige testen uitgevoerd in de fabriek van Reliance in Gujarat. Het is niet duidelijk of Reliance en Ashok Leyland het waterstofsysteem zelf hebben ontwikkeld of dat er een externe leverancier is ingeschakeld. Alle voertuigen die van fossiele brandstof worden omgebouwd naar waterstof zullen binnen het bedrijf worden gebruikt.
Een woordvoerder van Reliance heeft het volste vertrouwen in de waterstofverbrandings-technologie: “We hebben bijna geen downtime gehad tijdens de proeven en we hebben ontdekt dat waterstoftrucks op H2 ICE-kracht drie keer efficiënter zijn dan diesel. We gaan de ontwikkelde techniek in onze vloot introduceren voordat we het hele ecosysteem voor een waterstofeconomie verder gaan uitrollen.”
Het energiebedrijf heeft nog geen mededelingen gedaan over hoe de 5.000 trucks in de toekomst van brandstof moeten worden voorzien. India beschikt nog niet over een netwerk van waterstoftankstations of productielokaties voor groene waterstof. Geld hoeft geen probleem te zijn, het bedrijf heeft maar liefst 10 miljard euro gereserveerd voor de energietransitie.
In India wordt verwacht dat de fabriek die de vrachtauto’s zal retrofitten in 2027 zal worden geopend. Reliance Industries is daarvoor een samenwerking aangegaan met landgenoot Tata en de Amerikaanse motorenfabrikant Cummins. Samen gaan de bedrijven bijna 500-miljoen euro investeren in een fabriekscomplex in de stad Jamshedpur, om waterstofmotoren te produceren voor middelzware en zware transportvoertuigen. In de fabriek moeten 4.000 waterstofverbrandingsmotoren per jaar worden geproduceerd. Hoewel het algemeen bekend is dat waterstofverbrandingsmotoren aanzienlijk minder efficiënt zijn dan brandstofcelsystemen, beweert Cummins dat de technologie in de toekomst goedkoper en efficiënter zal worden naarmate deze innoveert. Omdat de motoren vergelijkbaar zijn met dieselsystemen, is er minimale omscholing van de chauffeur nodig in vergelijking met trucks met een brandstofcel.
Lees ook: duitsland-mahle-geselecteerd-voor-onderdelen-waterstoftrucks-van-man