Europa: 40 miljoen subsidie voor eerste vrachtschip op vloeibare waterstof
Een succes voor de initiatiefnemers achter de Franse waterstof catamaran Energie Observer. Het idee om 's werelds grootste op vloeibare waterstof-aangedreven vrachtschip te bouwen, kan worden voortgezet met de steun van het Innovatiefonds van de Europese Unie. Het containerschipconcept, bekend als EO2, is geselecteerd uit 85 subsidie-aanvragen en krijgt 40 miljoen euro om de ontwikkeling van het schip te bevorderen.
Het huidige ontwerp van EO2 is een 160 meter (525 voet) containerschip met een laadvermogen van 1.100 gestandaardiseerde 20 voetcontainers en achterop twee tanks voor vloeibare waterstof. Het doel van de Energy Observer is om een demonstratieschip te ontwikkelen dat 's werelds vrachtschip met de laagste CO2-uitstoot moet worden. De Energy Observer zelf werd in 2017 gelanceerd als een onderzoekscatamaran dat gebruikmaakt van een combinatie van zonne-, wind- en waterkracht, samen met opslagsystemen van batterijen en waterstof om zelfvoorzienend te zijn in energie, met nul emissies, nul fijnstof en nul geluid. Het schip heeft een reis rond de wereld volbracht. Nu richten de initiatiefnemers hun ambities op een containerschip.
"EO2 is een uitzonderlijke uitdaging, waarbij theoretische onderzoeken werkelijkheid moeten worden", aldus Didier Boix, Managing Director van EO Concept. "Het boordvermogen van 4,8 MW is het gelijk aan een vloot van honderd voertuigen op waterstof. Dat betekent dat we onze vaardigheden en het beheer sterk moeten verbeteren. We werken dag en nacht om de technologieën van het schip te integreren, een tanksysteem met vloeibare waterstof in te richten en de medewerkers te trainen.” Om het project goed uit te kunnen voeren wordt een investering van 100-miljoen euro verwacht.
Het nieuw te ontwikkelen vrachtschip op waterstof moet 14 dagen onafgebroken kunnen varen en 1.600 zeemijl (3000 kilometer) kunnen afleggen. Het schip krijgt een elektrisch voortstuwingssysteem dat wordt aangestuurd door brandstofcellen met 12 modules die elk 400 kW kunnen leveren om een gemiddelde snelheidsdoelstelling van 12,5 knopen te leveren. Reservevermogen en boostcapaciteit zouden het schip een maximumsnelheid van 16 knopen moeten geven. De brandstofcellen worden ontwikkeld door EODev en partner Toyota. Het schip moet de CO2-uitstoot met 112.250 ton verminderen over een periode van 10 jaar.
De planning is dat het schip in 2029 de eerste containers gaat vervoeren tussen Europese havens aan de Atlantische- en Kanaalkust. De initiatiefnemers willen daarmee de technische en economische haalbaarheid van vloeibare waterstof voor maritiem transport op korte trajecten aantonen.
Lees ook: duitsland-dieseltreinen-vervangen-tijdelijk-de-waterstoftreinen-in-hessen