• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: BMW fabriek in Regensburg zet intern transport over naar waterstof

Regensburg BMW waterstofDe BMW-fabriek in de Duitse stad Regensburg schakelt over van intern transport op batterijen naar waterstof met een brandstofcel. Volgens een van de grootste Duitse autoproducenten maakt de overstap het productieproces efficiënter en duurzamer. “Het telkens wisselen van een zwaar accupakket is dan niet meer nodig”. BMW werkt bij de overstap samen met Toyota.

Vanaf 2026 zullen alle voertuigen voor intern transport, zoals sleepwagens en heftrucks, overschakelen naar H2. Deze transportmiddelen zorgen ervoor dat de perserij, de carrosseriebouw en de voertuigmontage op het juiste moment over de juiste componenten en onderdelen beschikt. Het doel van het project is om de voordelen van waterstofaandrijving optimaal te benutten. “De geleidelijke overstap van elektrische naar waterstofaandrijving draagt ​​bij aan onze BMW iFACTORY, een digitale en duurzame fabriek van de toekomst”, zegt Armin Ebner, hoofd van de BMW Group-fabriek in Regensburg.

“Door in de productielogistiek over te schakelen van elektriciteit naar waterstof, breiden we de energiemix in onze fabriek uit. Tegelijkertijd optimaliseren we de logistieke processen en besparen we waardevolle ruimte”, legt projectmanager Katharina Radtke uit. “Het voordeel van waterstof is dat tanken – net als conventionele brandstoffen – in zeer korte tijd mogelijk is. De benodigde tankstations worden decentraal in de verschillende productieruimtes geplaatst en nemen weinig ruimte in beslag.”

De logistieke vloot van de fabriek in Regensburg is momenteel volledig uitgerust met batterij-elektrische aandrijvingen. De batterijen die binnen het interne transport worden gebruikt, moeten twee keer per dienst worden gewisseld. Het vervangen van de batterij gebeurt handmatig met behulp van een kraan, duurt ongeveer een kwartier en vergt ruimte.

Om in de toekomst een alomvattende waterstofvoorziening te garanderen, zullen begin 2026 in de BMW Group Regensburg een twee kilometer lang pijpleidingennetwerk en zes gedecentraliseerde H2-tankstations worden geïnstalleerd. Deze gaan in de toekomst de logistieke vloot van waterstof voorzien. “Na de volledige ombouw zal ons jaarlijkse waterstofverbruik zo’n 175 ton bedragen”, zegt Radtke. Waterstof wordt met trailers vanuit een productielokatie elders aangevoerd.

De interne logistieke vloot van de BMW Group-fabriek in Regensburg omvat momenteel ongeveer 230 voertuigen. De transitie naar waterstof zal geleidelijk verlopen en in 2030 zijn voltooid.

Lees ook: verenigd-koninkrijk-fabriek-in-wales-draait-volledig-op-zonnepanelen-en-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen