• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: regering geeft visie op de ontwikkeling van verschillende waterstof-dragers

Den Haag waterstof dragersIn een brief aan de Nederlandse Tweede Kamer geven Minister Sophie Hermans en staatssecretaris Chris Jansen aan hoe de Nederlandse regering aankijkt tegen de ontwikkeling van verschillende waterstofdragers. Waterstof kan voor efficiënt transport worden gecomprimeerd of gekoeld, zodat het uiteindelijk vloeibaar wordt, maar waterstof kan ook worden gebonden aan andere stoffen om het transport te vergemakkelijken. In de brief staat hoe het kabinet aankijkt tegen de opslag, het transport en het gebruik van waterstofdragers, met aandacht voor maatschappelijke belangen. “De visie schetst een toekomstbeeld van meerdere waterstofdragers die naast elkaar zullen bestaan”, zegt Jeroen van Bochove, projectleider  van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. Bij de visievorming is intensief samengewerkt met het bedrijfsleven en kennis- en adviesorganisaties.

De Nederlandse regering benadrukt de cruciale rol van waterstofdragers, zoals vloeibare waterstof en vloeibare organische waterstofdragers (LOHC's), in de energietransitie, en streeft naar meer definitieve keuzes voor toepassingen op middellange en lange termijn. De bestaande importhavens voor fossiele brandstoffen moeten worden omgebouwd naar waterstof. Daarmee worden de investeringskosten in logistiek, infrastructuur en energieverlies tot een minimum beperkt.

Uit onderzoek komt naar voren dat het transport van waterstof via een pijpleiding het meest betrouwbaar en duurzaam is. Als dit niet kan is het transport per binnenvaartschip het meest gewenst. Transport van waterstof in ammoniak is ook onderzocht. Hier is al vele decennia ervaring mee opgebouwd, maar nog steeds spelen veiligheidsoverwegingen en milieurisico’s een belangrijke rol. De overheid ziet dan ook graag dat ammoniak alleen wordt toegepast in de havengebieden.

In alle gevallen zijn de verantwoordelijke bewindslieden het meest positief over groene waterstof, opgewekt uit zon en wind.

De Nederlandse regering denkt dat de haven van Rotterdam, de grootste haven in Europa, ook in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen bij de import van nieuwe energie. En niet, zoals nu van fossiele brandstoffen als steenkool en olie, maar als importhub van groene waterstof uit alle delen van de wereld.

Het hele document leest u via deze link

Lees ook: nederland-de-betuwse-waard-werkt-bij-andelst-aan-dijkverzwaring-op-waterstof-video

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen