Canada: Ballard Power Systems levert brandstofcelsysteem voor waterstoftreinen in Californië
De Canadese fabrikant van waterstofsystemen Ballard Power Systems heeft een meerjarige leveringsovereenkomst getekend met treinfabrikant Stadler US. Ballard gaat de brandstofcellen leveren voor de treinen op waterstof die gaan rijden in Californië. De FCmove-HD+ motoren worden geïntegreerd in Stadlers lijn van emissievrije passagierstreinen, de FLIRT H2. Dit is de eerste door de Federal Railroad Administration (FRA) goedgekeurde passagierstrein met een brandstofcel die in de Verenigde Staten is toegelaten.
Het bedrijf California Department of Transportation, kortweg Caltrans, heeft in totaal 10 waterstoftreinen gekocht om in te zetten op spoorlijnen zonder bovenleiding. "Stadler kijkt ernaar uit om samen te werken met Ballard en Caltrans om toonaangevende emissievrije treinen aan Californië te leveren en de voortgang van hun emissievrije doelen te ondersteunen", aldus Martin Ritter, CEO van Stadler. "De FLIRT H2-trein kan dieseltreinen op niet-geëlektrificeerde of gedeeltelijk geëlektrificeerde spoorlijnen vervangen en zo zorgen voor emissievrij passagiersvervoer. De investering in een kostbare bovenleiding die anders nodig zouden zijn voor elektrificatie, wordt daarmee vermeden."
Caltrans heeft er veel vertrouwen in dat waterstof een oplossing kan zijn voor emissievrij personenvervoer in Californië. Naast de definitieve bestelling van 10 H2-treinen heeft het vervoersbedrijf er ook nog eens 19 in optie genomen.
Naar verwachting worden de eerste treinen in 2027 in de dienstregeling opgenomen. Deze voertuigen zullen gaan rijden tussen Merced en Sacramento via de toekomstige Valley Rail-dienst. De treinen zullen ook worden ingezet als demotreinen op verschillende corridors in de hele staat Californië. Daarvoor zal worden samengewerkt met verschillende regionale vervoersbedrijven.
Over de actieradius van de trein hoeven de toekomstige eigenaren zich geen zorgen te maken. De waterstoftrein van Stadler legde eerder in Colorado 2.803 km af op één tank brandstof. Daarmee overtreft het het record van 1.175 km die Alstom met zijn waterstoftrein sinds 2022 claimde. Het record werd gevestigd in de Verenigde Staten, op Ensco's testbaan in Pueblo, Colorado. Dit is de tweede keer dat de Zwitserse treinfabrikant Stadler het Guinness Book of Records binnenkomt. Het bedrijf had al een record gevestigd met de batterij-elektrische versie van de Flirt, met een afstand van 224 km in Duitsland.
Lees ook: china-hygreen-energy-levert-25-mw-elektrolysersysteem-om-netcongestie-tegen-te-gaan