Frankrijk: projectteam BeautHyFuel test succesvol vliegtuigmotor op vloeibare waterstof
Een belangrijke ontwikkeling binnen het vliegen op waterstof. Uit een test nabij de Franse stad Grenoble is gebleken dat het haalbaar is om een licht vliegtuig aan te drijven met een verbrandingsmotor op vloeibare waterstof. De resultaten laten zelfs een licht betere prestatie zien ten opzichte van een equivalent op kerosine. De demonstratie met een vliegtuigmotor op de grond duurde in totaal 23 uur en is in september al uitgevoerd. Het projectteam van BeautHyFuel heeft de eerste resultaten pas deze week bekendgemaakt. Gedurende de testperiode wisselde de buitentemperatuur van -5°C tot +35°C.
Met behulp van een 141 pk (105 kW) TP-R90 regeneratieve turbine geleverd door start-up Turbotech, bevatte het end-to-end systeem ook een door Air Liquide ontwikkelde cryogene opslagtank en een brandstoftoevoer- en controlesysteem van Safran. Andere partners in het vijfkoppige consortium zijn vliegtuigbouwers Elixir Aircraft en Daher.
"Het doel van dit project was om een vergelijkbare energiedichtheid te bereiken als een conventioneel Avgas- of Jet A-1-brandstofsysteem, waarbij rekening werd gehouden met de beperkingen die samenhangen met de aanpassing, bruikbaarheid en certificering van een cryogene waterstofvoortstuwingsoplossing", aldus Damien Fauvet, CEO van Turbotech.
“Over het geheel genomen zijn er geen problemen gemeld, de motorprestaties komen overeen met die van de kerosineversie en het systeem vertoonde zelfs een licht verbeterde werking in H2”, zegt Pierre-Alain Lambert, vice-president waterstofprogramma's van Safran. "Door onze technologie te koppelen aan het cryogene opslagsysteem van Air Liquide, dat de energiedichtheid biedt die nodig is voor vliegtuigtoepassingen, hebben we aangetoond dat een complete hightech voortstuwingsoplossing met nul CO2-uitstoot tijdens de vlucht mogelijk is en dat deze direct kan worden geïntegreerd in lichte vliegtuigen.” Het bedrijf geeft wel aan dat het kwalificatie- en certificeringsproces "meer ontwikkelings- en testinspanning gaat vergen".
Het project BeautHyFuel loopt al enkele jaren. In een eerdere fase, in januari 2024, werd gasvormige in plaats van vloeibare waterstof gebruikt om een eerste karakterisering van de motor uit te voeren op de locatie van ArianeGroup in Vernon, Frankrijk.
Lees ook: verenigde-arabische-emiraten-hyundai-levert-twee-verschillende-bussen-op-h2-aan-abu-dhabi