Duitsland: aantal H2-bussen binnen het openbaar vervoer nadert de 1000
De uitrol van bussen op waterstof bij regionale vervoersbedrijven groeit snel. Vooral de koploper, de openbaar vervoersaanbieder Regionalverkehr Köln (RVK), heeft het volste vertrouwen in H2. Het bedrijf dat het openbaar vervoer verzorgt in de regio Keulen / Bonn is eigenaar van de grootst busvloot op waterstof in Europa. Vanuit verschillende depots vertrekken dagelijks 130 bussen die rijden op het emissievrije gas. “Bussen op waterstof zijn weliswaar iets duurder dan batterij-electrisch, maar we hebben er ook minder van nodig. Waterstofbussen rijden moeiteloos 350 km per dag zonder tussentijds bij te hoeven tanken.” In Keulen moeten de bussen met een brandstofcel een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van de schadelijke uitstoot van het stadsverkeer. Over vijf jaar wil het bedrijf helemaal emissievrij zijn.
Regionalverkehr Köln is een joint venture tussen de steden Keulen, Bonn en vijf aangrenzende lokale overheden in Noordrijn-Westfalen. Vorig jaar vervoerde het 24 miljoen passagiers. In 2011 heeft het bedrijf de eerste ervaringen opgedaan met waterstof. “Hoewel de bussen wel wat duurder zijn dan elektrische bussen op batterijen, accepteren we de extra kosten. Onze bussen rijden gemiddeld 350 kilometer per dag en hebben slechts één waterstoftank nodig”, licht algemeen directeur Frank de investering toe. “Bij puur elektrische bussen zouden we zo nu en dan een tankstop moeten maken, wat zelfs met snelladers drie tot vier uur zou duren.” En er zouden extra bussen nodig zijn, wat de kosten zou verhogen.
In de werkplaats voor het onderhoud van de waterstofbussen zijn verschillende veiligheidsmaatregelen genomen. De hal voor het onderhoud en de hallen waar de bussen in de nachtelijke uren geparkeerd staan hangen vol sensoren. Als het waterstofgehalte in de ruime garage op het industriegebied Brühl, niet ver van de stadsgrens van Keulen, tien procent boven normaal stijgt, slaat de veiligheidsvoorziening alarm. Bij 20 procent gaan de deuren en ramen automatisch open zodat de waterstof kan ontsnappen zich niet kan ophopen. Zeer gevoelige sensoren maken dit mogelijk.
Zoals Waterstof Magazine eerder meldde schakelen Duitse vervoersbedrijven snel op met waterstof. Twee jaar geleden besloot het stadsbestuur van Duisburg om de gehele dieselbusvloot om te bouwen naar waterstof. Tegen 2030 moeten 100 brandstofcelbussen, inclusief de bijbehorende tankstation- en werkplaatsinfrastructuur, worden aangeschaft. In Rostock in het noorden zijn inmiddels 52 bussen op waterstof besteld. 15 zijn er inmiddels ontvangen en rijden intensief mee in de dienstregeling. In Duitsland reden tien jaar geleden vier bussen op waterstof, inmiddels zijn het er rond de 900.
In de regio Keulen / Bonn zal de komende jaren het aantal bussen op H2 nog flink stijgen. Nu zijn het er nog 130, maar eind 2025 moeten dat er al 160 zijn. Het vervoersbedrijf krijgt daarbij ondersteuning van de Noord-Ierse busfabrikant Wright Bus die met RVK de eerste klant voor H2-bussen op het Europese vaste land heeft binnengehaald.
Inmiddels hebben de regionale busbedrijven Saarbahn, Cottbusverkehr, Vestische in Herten en Westverkehr uit Geilenkirchen zich ook met de eerste orders bij Wright Bus gemeld. Gezamenlijk hebben ze een pre-order geplaats van 100 bussen. Dat is gelijk aan de jaarlijkse productie van Wright Bus.
Lees ook: nederland-14-boeren-onderzoeken-waterstofproductie-via-methaanontleding