Nederland: succesvolle proef met innovatief baggerschip op waterstof
Een succesvolle pilot in de zeehaven van Dordrecht. Daar heeft baggerbedrijf Van Oord een geslaagde pilot uitgevoerd met het baggeren op waterstof. Van kraanschip Christiaan P. zijn de dieselmotoren verwijderd en zijn elektromotoren geplaatst. Twee batterijpakketten en een waterstofaggregaat van Nexus leverden daarvoor voldoende energie.
Baggeraar Van Oord is enthousiast over de resultaten. “Als zo’n kraanschip een week lang op diesel zou draaien gaat er ongeveer 2000 liter doorheen”, meldt een woordvoerder. “Door de combinatie van twee batterijpakketten, een brandstofcel, speciaal ontwikkeld voor de maritieme sector, en een transportcontainer met waterstof is de hele energievoorziening plotseling emissievrij. Het is prachtig om dit te zien werken. Voor de baggersector is dit een absolute primeur en het scheelt enorm veel schadelijke uitstoot.”
Het kraanschip Christiaan P. wordt ingezet voor diverse werkzaamheden in de waterbouw, voornamelijk bij baggerprojecten en het aanbrengen van oeverbeschermingen en bestortingen. Voorafgaand aan het pilotproject is de Christiaan P. omgebouwd. Alle motoren op het schip zijn vervangen door elektromotoren en ook de kraan is vervangen door een elektrische variant.
Tijdens de pilot is gebruik gemaakt van twee DENS Powerhub mobiele batterijsystemen van 870 kWh per stuk. Deze batterijen worden in de nacht opgeladen aan het walstroompunt van gemeente Dordrecht. Daarnaast is er een Nexus-brandstofcel en een waterstofopslagcontainer aan boord geïnstalleerd, waardoor de batterijen ook kunnen worden opgeladen wanneer er geen walstroom beschikbaar is.
Tijdens het pilotproject is onderzocht hoe effectief en efficiënt batterij-elektrische baggeren in de praktijk is. Er zijn diverse metingen uitgevoerd, zoals het verbruik bij varen op verschillende snelheden en bij lichte en zware baggerwerkzaamheden. Daarnaast is getest hoe het opladen van de batterijen verloopt via walstroom en de eigen generator van het schip. Ook is onderzocht of de batterijen continu opgeladen kunnen worden tijdens het werk met behulp van waterstof.
Het pilotproject vond plaats in de zeehaven van Dordrecht en wordt mede gefinancierd vanuit de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem. Dankzij de succesvolle samenwerking tussen bedrijven en overheid laat dit pilotproject zien hoe samenwerking en innovatie kunnen leiden tot duurzame oplossingen in de maritieme sector .
De test van Van Oord is uitgevoerd in samenwerking met ZEDHub, Smart Delta Drechtsteden, de Gemeente Dordrecht en het Havenbedrijf Rotterdam. De resultaten van deze pilot bieden waardevolle inzichten die de sector zullen helpen om in de toekomst volledig emissieloos te opereren.
Lees ook: usa-verne-test-truck-met-zeer-koude-waterstof-onder-400-bar-cch2-2