Frankrijk: vertraging bij ontwikkeling Airbus-vliegtuigen op waterstof
Een tegenvaller voor de Europese vliegtuigfabrikant Airbus. Het bedrijf uit de Franse stad Toulouse was van plan in 2035 het eerste commerciële vliegtuig op waterstof op de markt brengen. Deze datum wordt waarschijnlijk niet gehaald. De ambities zijn er nog steeds, maar het is nog onduidelijk wanneer het project daadwerkelijk gerealiseerd zal worden. Het gaat allemaal minder snel dan gedacht.
In de nieuwe emissievrije waterstof-energieketen moet de ontwikkeling van een waterstofecosysteem, dat infrastructuur, productie, distributie en regelgevingskaders omvat, overal over de wereld tegelijk ontwikkeld worden. Een van de grootste obstakels is daarbij het verkrijgen van hernieuwbare waterstof. Het verkrijgen van grote hoeveelheden waterstof, opgewekt met behulp van hernieuwbare energie, is nog steeds ingewikkeld. Groene waterstof vereist veel investeringen en er moet nog een lang traject worden afgelegd voordat het op grote schaal rendabel kan worden geproduceerd.
Airbus-CEO Guillaume Faury heeft in het verleden al eens gezegd dat hij eraan twijfelt of er in de toekomst voldoende groene waterstof zal zijn om een groot aantal commerciële vliegtuigen van stroom te voorzien. Toch blijft het bedrijf doorgaan met zijn plannen om de uitstoot te verminderen, waartoe ook het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof behoort.
Airbus presenteerde in 2020 drie concepten. De eerste, een turbofan met een capaciteit van ongeveer 200 passagiers en een actieradius van 3.704 kilometer. De tweede, een compactere turboprop, was ontworpen voor ongeveer 100 passagiers en had een bereik van 1.852 kilometer. En de derde, een model met gemengde vleugels, ook turbofan, met dezelfde cijfers als de eerste.
Het bedrijf onderzoekt ook twee verschillende aandrijfsystemen. Een met een waterstofverbrandingsmotor en een met een brandstofcel.
Lees ook: spanje-castellon-green-hydrogen-sl-start-met-bouw-van-h2-fabriek-bij-castello-de-la-plana