Zuid-Korea: wereldwijde patenten voor bouw van LH2-tankers
De Koreaanse scheepsbouwindustrie doet er alles aan om wereldwijde marktdominantie te verkrijgen binnen de markt van tankers voor vloeibare waterstof. Verschillende bedrijven die actief zijn binnen de scheepsbouw werken daarom samen en vragen in hoog tempo wereldwijde patenten aan. Naar verwachting zal de marktwaarde van tankers geschikt voor LH2 de komende decennia groeien tot 15 miljard euro.
Koreaanse scheepsbouwers hebben last van de patenten van het Franse bedrijf GTT. De technologie die de Fransen hebben ontwikkeld wordt wereldwijd gebruikt bij de bouw van tankers voor vloeibaar aardgas (LNG). Jaarlijks moeten de Koreaanse scheepsbouwers daarvoor honderden miljoenen euro’s afdragen. Nu er een internationale markt ontstaat voor het transport van vloeibare waterstof zijn er nieuwe technieken nodig. Daarvoor wil Korea niet meer afhankelijk zijn van buitenlandse bedrijven met essentiële patenten.
De sleutel tot het vervoer van vloeibaar waterstof is het transporteren van vloeibaar waterstof zonder verlies, terwijl de temperatuur in het laadruim extreem laag blijft. Waterstof neemt in gasvorm te veel volume in. Om efficiënt transport mogelijk te maken, moet het vloeibaar worden gemaakt bij een temperatuur van -253 graden Celsius. Hierdoor wordt het volume teruggebracht tot 1/800e van de oorspronkelijke omvang. Vloeibare waterstof heeft een verdampingssnelheid die ruim negen keer hoger ligt dan vloeibaar aardgas (LNG), waardoor het lastig is om het over de wereldzeeën te vervoeren.
De oplossing is vacuümisolatietechnologie. Dit is een technologie die verdamping van vloeibaar waterstof voorkomt door de isolatieruimte van een tank met vloeibaar waterstof in een vacuümtoestand te houden terwijl het schip in bedrijf is.
In september vorig jaar kreeg scheepsbouwer Hanwha Ocean een AIP voor een 80.000 m2 groot elektrisch aangedreven vloeibaar waterstofschip van het Noorse classificatiebureau DNV. Hanwha Ocean zei: "Op basis van de certificering zijn we van plan ons te richten op de ontwikkeling van een grootschalige vloeibaar waterstoftank van 160.000 m3 of meer." Samsung Heavy Industries ontving in 2021 ook een AIP van het British Register of Shipping (Lloyd's) voor een membraantank (dunne stalen plaat als beschermend membraan) voor vloeibaar waterstof en een conceptontwerp voor een 160.000 m3 grote tank voor vloeibaar waterstof.
Op basis van deze technologie is het Hydrogen Ship Technology Center van de Nationale Universiteit van Busan in december vorig jaar begonnen met een project om de eerste vloeibaar-waterstoftanker in Korea te ontwerpen en te bouwen en een demonstratie op zee uit te voeren. Alle drie de grote bedrijven, waaronder HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, doen mee aan dit project.
Lees ook: nederland-duitsland-9-miljoen-subsidie-voor-delta-rhine-corridor