Nieuw-Zeeland: eerste van 20 nieuwe waterstoftrucks officieel gepresenteerd
In Nieuw-Zeeland is de eerste van een serie van 20 nieuwe vrachtauto’s op waterstof in gebruik genomen. De voertuigen zijn eigendom van de TR Groep die de vrachtwagens aan verschillende transportbedrijven gaat leasen. Waterstofpionier Hiringa Energy zal de vrachtauto’s van waterstof voorzien via een bestaand netwerk van drie waterstoftankstations in South Auckland, Hamilton en Palmerston North. Een vierde tanklocatie is in aanbouw in Tauranga.
De nieuwe 50-tons waterstoftruck is gepresenteerd op het circuit van Hampton Downs en is het resultaat van een samenwerking tussen TR Group, Global Bus Ventures (GBV) en Toyota New Zealand. De truck is gebouwd op een DAF CF 530-chassis en is uitgerust met twee brandstofcellen van 85 kW, met een totaalvermogen van 170 kW. De brandstofcellen zijn afkomstig van Toyota en zijn gelijk aan die van de waterstofauto Toyota Mirai. Daarnaast beschikt de vrachtauto over een accu van 124 kWh. In de tanks kan in totaal 52 kilo waterstof worden opgeslagen, dit geeft het voertuig een actieradius van ongeveer 500 km. Zoals de foto laat zien is het trekken van een forse aanhanger geen probleem.
Deze eerste vrachtwagen is onderdeel van een groter project dat samen met Hiringa Energy wordt uitgevoerd. In totaal wil TR Group 20 waterstoftrucks in gebruik nemen via een verhuurformule inclusief onderhoud. Het aanbod gaat bestaan uit vier Hyundai Xcient FCEV-bakwagenmodellen met een star chassis en zestien 6x4-tractoren, geproduceerd door GBV uit Christchurch.
Groepsdirecteur Brendan King van GBV laat in de plaatselijke media weten positief te zijn over voertuigen op waterstof. Dit is mede ingegeven door de resultaten die inmiddels zijn geboekt. "We hebben op dit moment één vrachtwagen bij Nieuw-Zeelandse Post, die al ongeveer twee jaar rijdt", zei hij. "Dit voertuig heeft al bijna 200.000 km afgelegd en presteert uitzonderlijk goed. Zwaar transport is verantwoordelijk voor ongeveer 28% van alle transportemissies, maar vormt slechts 4% van het wagenpark. Daarom richten we ons op de voertuigen met de hoogste emissies op de weg", aldus King.
De kosten van waterstoftrucks liggen wel hoger dan een vergelijkbase truck op diesel. "Het is net als met elke nieuwe technologie: het zal in het begin duur zijn, maar als je het volume en de vraag vergroot, dalen de kosten."
Lees ook: nederland-ab-initio-het-waterstof-hybride-binnenvaartschip-voor-studenten