• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Electrolysers arriveren bij grootste groene waterstoffabriek van Europa

Waterstof maasvlakte holland HydrogenEen mijlpaal bij de bouw van Holland Hydrogen 1 op de Maasvlakte bij Rotterdam. Daar zijn tien elektrolysers gearriveerd die het kloppend hart van de grootste fabriek voor groene waterstof van Europa moeten worden. Op de Maasvlakte wordt in de toekomst groene waterstof gemaakt om de eigen fabrieken in het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam te verduurzamen. “Maar we kunnen ook op termijn groene waterstof leveren aan andere industriële klanten en voor zwaar transport”, meldt Frans Everts President-Directeur Shell Nederland.

Tien elektrolysers vormen het hart van de fabriek. Elk heeft een vermogen van 20 megawatt. Samen maken ze het mogelijk om straks op grote schaal groene waterstof te produceren, met stroom uit het offshore windpark Hollandse Kust Noord. “We blijven bouwen aan de energie van vandaag én morgen – om Nederland warm, draaiend en in beweging te houden”, meldt Everts. “Dat doen we samen: met collega’s die zich dagelijks inzetten, partners die meedenken en meewerken, en klanten die met ons in gesprek gaan over energieoplossingen voor de toekomst.”

Groene waterstof gaat volgens energie-experts een grote rol spelen in de energietransitie. Met name voor de verduurzaming van de chemie, industrie en de zware mobiliteit. Voor toepassingen waar directe elektrificatie lastig of onmogelijk is, biedt waterstof uitkomst. Desondanks is Shell het enige bedrijf dat een grote groene waterstoffabriek aan het bouwen is.

Shell gaat de waterstof die straks uit de HH1 komt gebruiken in zijn fabrieken op Pernis. In de raffinaderij worden op dit moment nog grote hoeveelheden grijze waterstof gebruikt. Die waterstof wordt gewonnen uit fossiele bronnen (en reststromen) en is dus niet duurzaam. Raffinaderijen hebben waterstof nodig om hoogwaardige brandstoffen uit ruwe olie te kunnen produceren. Zo is waterstof essentieel om brandstoffen te ontzwavelen.

Holland Hydrogen 1 kan straks 60.000 kilogram groene waterstof per dag produceren. Dat klinkt veel, en dat is het ook. Tegelijk is het maar 5 tot 10 procent van het waterstofverbruik van de Shell-fabrieken op Pernis, de grootste raffinaderij in Europa. “We bouwen de grootste waterstoffabriek van Europa, en tegelijkertijd is het een bescheiden begin”, zegt Lydia Boktor, die als waterstof-expert werkt op de afdeling corporate affairs van Shell.  

Om dat te illustreren: 60.000 kilo groene waterstof per dag komt overeen met 20.000 ton op jaarbasis. In 2030 zou de Europese Unie volgens de ambities van Brussel 10 miljoen ton groene waterstof moeten produceren, en nog eens 10 miljoen ton per jaar moeten importeren. De productie van de HH1, het grootste groene waterstofproject in Europa, is goed voor 0,2 procent van die Europese ambitie. 

Lees ook: usa-gordon-brothers-veilt-103-waterstofvrachtwagens-van-nikola

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen