• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: eCap Marine levert vier waterstofsystemen voor Noorse schepen

Noorwegen schepen waterstofeCap Marine heeft twee contracten binnengehaald voor de levering van op waterstof gebaseerde voortstuwingssystemen voor emissievrije schepen. De in Hamburg gevestigde engineeringspecialist gaat waterstofoplossingen leveren voor twee nieuwe bulkcarriers voor rederij Møre Sjø en twee shortsea-containerschepen van rederij Samskip. Alle schepen gaan varen in Noorwegen.

eCap Marine, gevestigd in Hamburg, signaleert een groeiende vraag naar waterstofvoortstuwingsoplossingen in de maritieme industrie. Het bedrijf is een van de weinige ondernemingen ter wereld die inmiddels een commercieel schip, het offshore bevoorradingsschip Coastal Liberty, heeft uitgerust met voortstuwing op waterstof. De expertise die uit dit project voortkwam, opende de deuren voor twee nieuwe belangrijke orders voor eCap Marine. De bouw van twee emissievrije shortsea-containerschepen voor de wereldwijde logistieke dienstverlener Samskip is begonnen op de Cochin-scheepswerf in India.

De Samskip SeaShuttles worden de eerste shortsea-containerschepen ter wereld die groene waterstof als brandstof gebruiken. Twee 3,2 MW PEM-brandstofcellen zullen worden geïnstalleerd met door de scheepvaart goedgekeurde vermogenselektronica, controller en veiligheidssystemen, samen met alle interfaces voor integratie in een containersysteem op het achterdek van de SeaShuttles. De oplevering van de schepen staat gepland voor 2027.

De Noorse rederij Møre Sjø heeft bij Gelibolu Shipyard in Turkije een order getekend voor de bouw van twee emissievrije, op waterstof aangedreven bulkcarriers. De nieuwbouw-schepen, die 85 meter lang zal zijn en een draagvermogen van 4.000 ton zal hebben, zullen voornamelijk in de Noorse kustwateren varen en zal naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Met deze order bevestigt Møre Sjø opnieuw zijn inzet voor waterstof als alternatieve, milieuvriendelijke brandstof voor emissievrije werking in de gevoelige omgeving van de Noorse fjorden.

De schepen krijgen een1,7 MW PEM waterstofbrandstofcel om de droge bulkgoederen emissievrij te vervoeren. Het tanksysteem voor gecomprimeerde waterstof, met een capaciteit van meer dan 2 ton per schip, zal op het achterschip worden geïnstalleerd.

eCap Marine levert ook een waterstofbunkerstation aan boord, door de scheepvaart goedgekeurde vermogenselektronica, de controller en het veiligheidssysteem en alle interfaces met het energiebeheersysteem van het schip. Het bedrijf garandeert ook de goedkeuringen van alle relevante autoriteiten totdat deze waterstof-oplossingen aan de rederijen worden geleverd.

Lees ook: nederland-raceauto-op-waterstof-vaart-door-de-herengracht-in-amsterdam

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen