• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Test: de nieuwe Toyota Mirai is klaar voor de toekomst

Toyota Mirai 4De nieuwe Toyota Mirai, die vanaf dit vroege voorjaar in Europa te koop is, lijkt bijna niet op zijn voorganger. Toyota spreek van een nieuwe generatie, stijlvol ontworpen met grimmige led-verlichting en een coupéachtige achterkant. Het lijkt erop dat alleen de naam is gehandhaafd bij deze totaal nieuwe waterstofauto uit Japan. Van de eerste generatie zijn er 11-duizend verkocht, met de nieuwe Mirai rekent Toyota op 30-duizend, mede omdat de prijs fors wordt verlaagd, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.

De veranderingen beginnen al bij de wielaandrijving. De oude Mirai beschikt over voorwielaandrijving, bij de nieuwe Mirai verschuift dat naar de achterwielen. De auto wordt groter, in de lengte 8 cm en in de breedte 7 centimeter, de wielbasis zelfs 14 cm. In hoogte levert de Mirai 7 cm in.

De actieradius, een belangrijk item bij elektrisch aangedreven auto’s, Toyota Mirai 5gaat flink omhoog, van 500 km naar 650 km. Dit komt mede door de iets grotere tankinhoud, maar grotendeels door efficiëntie in het proces. Het vermogen stijgt van 154 pk naar 182 pk en de auto accelereert in 9 seconden naar 100 km per uur. Tenslotte meldt Toyota triomfantelijk dat de auto bijna 20% goedkoper wordt. In Nederland gaat de H2-auto zo’n 66.000 euro kosten.

Het dashboard beschikt over een 12 inch display met daaronder nog traditionele schakelaars. De prachtig gevormde stoelen stralen kwaliteit uit en de beenruimte is voor- en achterin ruim voldoende. Met winters weer tot -30 graden heeft de Mirai geen probleem. Drie waterstoftanks met een gezamenlijke inhoud van 5,6 kilo zijn verborgen onder de auto. Een tankbeurt met volledige vulling duurt slechts vijf minuten en is eenvoudig. De tanks worden gevuld met waterstof onder 700 bar en omdat de tanks hier ook gemakkelijk tegen bestand moeten zijn, zijn de wanden van de talloze crash-geteste Toyota Mirai1glasvezelbehuizingen 4,5 centimeter dik. Daarnaast is er een brandwerende behuizing en zijn er lekdichtheidssensoren en noodstopventielen geplaatst. In vergelijking met een diesel- of benzinetank zijn de waterstoftanks aanzienlijk veiliger. Mocht bij een extreme crash een tank basten, dan stijgt waterstof razendsnel op en verlaat de onheilsplek met meer dan 15 meter per seconde. Dit in tegenstelling tot vloeibare brandstoffen die over het wegdek vloeien en langdurig kunnen branden.

De Mirai rijdt vloeiend en stil. De ingebouwde energiecentrale en al zijn componenten zijn verhuisd naar de voorkant, naar de plaats waar meestal de verbrandingsmotoren zich bevinden. Ventilatoren noch pompen zijn hoorbaar. 300 Nm landt stilletjes op de achteras en laat de Mirai uiterst prettig rijden.

Toyota meldt dat de carrosserie is aanzienlijk stijver is en het zwaartepunt lager ligt. Maar nog belangrijker, het chassis kan merkbaar meer dan alleen oneffenheden compenseren. De gerichte stuuruitslag van de tot 20 inch wielen volgt echt een precieze bocht. Een onzichtbare rij-assistent remt het binnenste achterwiel lichtjes af in snelle bochten en oefent meer kracht uit op het buitenste. Het resultaat is dat de Mirai letterlijk naar de top slingert. Het voertuig haalt een topsnelheid van 180 km/u.

De nieuwe Toyota Mirai spring zeer efficiënt met energie om. Toyota Mirai FabriekAlle energie die vrijkomt tijdens het remmen, uitrollen of bergafwaarts rijden wordt opgeslagen in een hoogspanningsbatterij en wordt ingezet als het voertuig even een behoefte heeft aan extra energie die de brandstofcel niet zo snel kan leveren. Bij de batterijen vervangt de lithium-ion-technologie de nikkel-metaalhydride-accu van het vorige model. Toyota maakt hiermee maximaal gebruik van de ontwikkelingen op de batterijmarkt. De nieuwe accu heeft een kleinere afmeting dan zijn voorganger en een hogere energiedichtheid. De spanning is 310 in plaats van 244 volt met een capaciteit die is gegroeid van 4,0 Ah naar 6,5 Ah.

Met de nieuwe Toyota Mirai laten de Japanners zien te geloven in waterstof. De voertuigen zijn er klaar voor, nu is het wachten op de uitrol van waterstoftankstations. De aantallen groeien overal in Europa, maar nog niet echt spectaculair. In Duitsland nadert het aantal H2-stations de honderd, maar ze worden Toyota Mirai 2nog niet drukbezocht. Duitsers rijden graag in een Duitse auto en uitgerekend deze fabrikanten zijn de afgelopen jaren doorgegaan met de ontwikkeling van voertuigen op fossiele brandstoffen. Net als andere autofabrikanten in Europa. In het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Nederland, Frankrijk en Italië komen er H2-stations bij. Maar het gaat nog langzaam. In Nederland biedt Toyota zelfs een tank-butler aan die het voertuig komt halen om te tanken. Deze service -exclusief brandstof- is geheel kosteloos.

De waterstofketen staat nog maar aan het begin van een lang ontwikkeltraject. Maar Toyota heeft met de nieuwe Mirai al een belangrijke voorzet gegeven.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl