• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Verenigde Staten: een unieke waterstof-pionier met eigen ‘Hydrogen House’

HH house1Aan het einde van een doodlopend deel van de Snydertown Road bij het dorpje Hopewell staat een bijzonder huis. Hier in het oosten van de Verenigde Staten, zo’n 50 km ten zuidoosten van New York, is waterstofpionier Mike Strizki al vele jaren aan het werk met zijn Hydrogen House Project. Duizenden kilometers verwijderd van de Californië, waar de waterstofsuccessen alle aandacht krijgen, wordt in de bossen van New Jersey volop gepionierd. Voor omliggende scholen is een uitstapje naar het ‘Hydrogen House’ een must want de waterstofkenner deelt zijn informatie graag, ontdekte Paul Bombeld van Waterstof Magazine.

Strizki is de oprichter van het Hydrogen House Project. Hij woont in een huis dat volledig wordt aangedreven door waterstof. Hij is ook eigenaar van meerdere voertuigen op waterstof. En Strizki bouwde meerdere voertuigen om naar H2, van golfkarretje, via een grasmachine, naar meerdere personenauto’s. Jaren geleden kocht Strizki een Toyota Mirai in Californië en reed het voertuig over een afstand van 4000 km, dwars door de USA, naar New Jersey. In Californië had Strizki keuze uit drie verschillende auto’s op waterstof, de Toyota Mirai, Hyundai Nexo (toen nog de Tucson FCEV genoemd) en Honda Clarity. Hij koos voor de Mirai omdat deHH House2 anderen alleen te huur waren. "Ik wilde de auto bezitten omdat ik ermee ging rotzooien," verklaart hij zijn keuze. Hij heeft de auto onder handen genomen en nu kan het voertuig ook extern stroom leveren. "Ik heb mijn waterstofauto zelfs al gebruikt om een ​​Tesla op te laden", glimlacht hij.

Over zijn Toyota Mirai is hij zeer enthousiast. “Ik vind het geweldig, deze auto is krachtig, er hoeft niet te worden geschakeld en ik zeul geen 1200 kilo aan batterijen mee. De auto is net zo stil als elke andere elektrische auto en heeft weinig onderhoud nodig. De prestaties van de Mirai zijn geweldig.”


De waterstofpionier is overtuigd van de vele mogelijkheden van waterstof. “Brandstofcellen hebben de afgelopen 70 jaar elke bemande ruimtemissie sinds Apollo van energie voorzien. Van voortstuwing tot het maken van schoon drinkwater, elektriciteit en warmte. Voertuigen veroorzaken 54% van alle broeikasgassen in de wereld en de overige 40% is afkomstig uit huizen en gebouwen. Als we naar een waterstofeconomie gaan waar we hernieuwbare bronnen gebruiken om waterstof te produceren en vervolgens weer elektriciteit, dan is de schone cirkel rond.” Strizki zelf geeft het goede voorbeeld, zijn waterstofhuis is al 18 jaar niet HH House4meer op het elektriciteitsnet aangesloten. Hij produceert de waterstof op zijn eigen erf, slaat dat vervolgens op in grote cilinders en gebruikt het wanneer dat nodig is.


In 2006 bouwde Mike Strizki het eerste huis in de Verenigde Staten dat volledig werd gevoed met waterstof dat ter plaatse werd geproduceerd met behulp van zonne-energie. Negen jaar later, in 2015, bouwde hij de tweede, in een bosrijk gebied tussen New York en Philadelphia. Daarbij is het niet gebleven, maar over de andere projecten mag niet worden gesproken. De opdrachtgevers eisen absolute geheimhouding. Strizki wil er alleen over kwijt dat hij systemen heeft gebouwd voor tal van beroemdheden en natuurbeschermers. Een van zijn projecten lekte desondanks toch uit, de energievoorziening op het privé-eiland van Johnny Depp in de Bahama's.

"Mike is een soort excentrieke kerel", zegt investeerder Tom Sullivan, de oprichter van Lumber Liquidators, een bedrijf dat elektrolysers produceert. “Ik weet zeker dat er mensen waren die dachten dat Edison een mafketel was en zo zal er ook over Strizki gedacht worden. Maar voor evenveel mensen is hij een cultfiguur. Laat hem lekker zijn gang gaan.”

HH House6Strizki werkt momenteel aan een nieuwe waterstofhypercar, met een verkoopprijs van 125.000 euro en een actieradius van 1600 km op één tankbeurt. Hyperon, het bedrijf achter deze bijzondere auto, maakt volop gebruik van de ervaring van Strizki.

Maar het blijft pionieren in het oosten van de Verenigde Staten. In het westen, in Californië, heeft Arnold Schwarzenegger, de voormalige gouverneur in 2004 met één pennenstreek belemmeringen binnen de regelgeving geschrapt. Schwarzenegger is zelf eigenaar van een Hummer op waterstof. Maar in de oostelijke staten lopen waterstofliefhebbers nog tegen veel praktische problemen aan, zo mag waterstof niet via bruggen en tunnels getransporteerd worden.

Heimelijk heeft gasleverancier Air Liquide vijf kant-en-klare kleine waterstoftankstations gebouwd tussen Hempstead in de staat New York en Littleton in Massachusetts. Op iedere lokatie krijgt het bedrijf te maken met plaatselijke en regionale overheden, tot aan de brandweercommandant aan toe. En het grote probleem is dat iedere plaats zijn eigen brandweercommandant heeft.

HH House7
Op de website van het ‘hydrogen house’ staan veel projecten waaraan Mike Strizki heeft meegewerkt. Deze lopen uiteen van een veerboot op waterstof, een speedboot, een golfkarretje, een grasmaaier en een brandweerauto. Zijn nieuwste uitvinding is de Joule Box, een mobiel apparaat dat waterstof produceert om in een later stadium voertuigen of woningen van energie te voorzien. Hij spoort iedereen aan om eenmalig zo’n apparaat te kopen en je hoeft nooit meer geld uit te geven aan dure benzine. Dat laatste valt in de VS overigens nog wel mee, daar ligt de benzineprijs rond de één euro.

Een filmpje over dit waterstofproject vindt u via deze link  


Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl