• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power

ITM Power topmanHet gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas, raffinaderijen, transport en mobiliteit. Waterstof Magazine sprak exclusief met Graham Cooley, CEO van ITM Power (foto).



Hoe is ITM Power ontstaan?

“ITM Power werd opgericht in 2001 en produceerde oorspronkelijk brandstofcellen ter grootte van een koel-vriescombinatie, voordat het bedrijf de overstap maakte naar elektrolyse-technologie. Het doel van ITM Power om de wereld te helpen koolstofvrij te maken, is echter niet veranderd. We groeien flink.”

Wat betekent dat voor het personeelsbestand?

“In het afgelopen jaar hebben we ons personeelsbestand aanzienlijk uitgebreid tot meer dan 390 werknemers. Onlangs hebben we aangekondigd een tweede gigafactory te gaan openen en dat betekent dat we nog veel meer vakmensen nodig hebben. De groene waterstof-economie groeit zeer snel, ITM Power groeit net zo snel, of nog liever sneller, mee.

Wat is de grootste elektrolyser tot nu toe en voor wie is deze gebouwd? TM Power Rheinland

“De grootste die tot nu toe is gebouwd is de 10 MW elektrolyser van het REFHYNE-project. Deze staat in het Shell Energy and Chemicals Park Rhineland in Duitsland (foto)en kost 16 miljoen euro. Het doel van het project is om de grijze waterstof, die momenteel nog wordt gebruikt in het raffinageproces, te vervangen door emissievrije groene waterstof.

Maar we zijn alweer toe aan de volgende stap. In oktober 2021 heeft het REFHYNE II-consortium, waarvan wij deel uitmaken, een subsidie van 32,4 miljoen euro ontvangen van het Europees Uitvoerend Agentschap voor klimaat, infrastructuur en milieu voor de ontwikkeling van een elektrolyser van 100 MW die ook zal worden geplaatst bij Shell Rhineland bij Keulen. De elektrolysers worden door ons bedrijf gebouwd, terwijl de site wordt ontwikkeld door onze joint venture partner Linde.”

Internationaal draait alles om de laagste prijs voor een kilo waterstof. Hoe gaat ITM Power hieraan bijdragen?

“Er is een tweeledige aanpak nodig. Door te blijven innoveren en de prijs van onze PEM-elektrolysers te verlagen gaat de kostprijs ITM Binnen2omlaag. Maar ook de verlaging van de kosten voor het produceren van hernieuwbare energie speelt een belangrijke rol. Samen zal dit resulteren in een lagere prijs voor een kilo groene waterstof. We blijven in een ongelofelijk hoog tempo innoveren in ontwerp, ontwikkeling en productie, door efficiëntere en compactere elektrolysers te creëren. Het steeds grootschaliger produceren van elektrolysers zorgt ook nog eens voor een lagere prijs.”






Wat moet er nog gebeuren voordat waterstof op grote schaal kan worden ingezet in bedrijfsprocessen?

“Het grootste probleem waar de groene waterstofmarkt momenteel mee te maken heeft, zijn investeringen. Kapitaal is nodig om de CO2-uitstoot bij industriële processen en in de logistiek fundamenteel te transformeren. Het tij keert echter. De kosten van de productie van groene waterstof liggen bijna op gelijk niveau met die van grijze waterstof. Met dank aan de pieken in de aardgasprijzen. Kosteneffectief en economisch levensvatbaar zijn is niet genoeg. Investeringen zijn nodig om de vereiste groene waterstofproductiesystemen aanzienlijk op te schalen en in te zetten. We moeten niet alleen de nationale doelstellingen te halen, maar deze ook nog eens overtreffen om de overstap naar een wereldwijde groene economie te kunnen maken.” 

Hoe ziet u de toekomst van waterstof in de mobiliteit?

“De grootste impact die groene waterstof kan hebben op transport en mobiliteit is met grotere voertuigen - d.w.z. schepen, treinen en bussen. De overgang naar groene waterstof – of groene brandstoffen geproduceerd met groene waterstof – kan de logistieke en mobiliteitsindustrie voor een belangrijk deel koolstofvrij maken. ITM Power containerDe toekomst hangt af van samenwerking in de hele keten. Dat begint bij producenten van voertuigen, een dekkend netwerk van waterstoftankstations en een aanbod van voldoende groene waterstof voor een scherpe prijs. Groene waterstof zal samen met batterijtechnologie zorgen voor emissievrij vervoer in ieder segment.”

Bij welke toekomstige groene waterstof-projecten is ITM Power nog meer betrokken?

“Naast het REFHYNE II-project en onze tweede UK Gigafactory die ik al heb aangestipt, zijn we betrokken bij veel ontwikkelingen binnen de groene waterstof- en hernieuwbare  energie. In oktober werd de fase 2 van het vlaggenschip groene waterstof Gigastack-project afgerond. Samen met de projectpartners Ørsted, Phillips 66 en Element Energy, willen we aantonen dat het potentieel voor groene waterstof uit offshore wind enorm groot is. Nu de tweede fase is afgerond, moet nu een definitieve investeringsbeslissing worden genomen. In 2025 moet de commerciële exploitatie beginnen van een elektrolysersysteem op een schaal van 100 MW, aangedreven door offshore wind.

Als partner binnen Green Hydrogen for Scotland gaan we een 10 MW elektrolyser leveren die wordt gekoppeld aan een windpark met een vermogen van 20 MW in Schotland.”

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers kondigde ITM Power aan een tweede fabriek te willen bouwen in Sheffield. Dat is binnen het eerste jaar na de opening van de nieuwe fabriek.

ITM Buiten“We breiden exponentieel uit. Om die groei mogelijk te maken, hebben we in oktober met succes een fondsenwervingsronde van 300 miljoen euro afgesloten waaruit de nieuwe geautomatiseerde fabriek wordt gefinancierd. De plant krijgt een capaciteit van 1,5 GW per jaar en zal naar verwachting eind 2023 volledig operationeel zijn. Dit is de volgende stap richting een geautomatiseerde PEM-elektrolyser-productiefaciliteit. Op termijn moet dit systeem internationaal worden uitgerold.”


Beleggers kunnen tevreden zijn, twee jaar geleden stond de beurskoers van ITM rond de 60 pond, tegenwoordig ruim boven de 400.

“Het afgelopen jaar is onze aandelenkoers met 66% gestegen. Dit weerspiegelt niet alleen de prestaties van het bedrijf, maar toont ook de interesse en vraag naar groene waterstof. We zijn actief binnen een interessante groeimarkt.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl