• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo

Dld Mirai NexoDe belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto's met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse auto-media om de twee huidige waterstofauto's, de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo nog eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Waterstof Magazine vat de informatie samen.

Het rijden op elektriciteit wordt steeds normaler. Auto's op batterijen en waterstof strijden om de toekomst. Op dit moment is de batterij een de winnende hand, deze zijn technisch gezien een stuk gemakkelijker te produceren dan een voertuig met een brandstofcel. Toch gaan beide technieken een stuk van de marktvraag invullen, het einde van het tijdperk 'fossiel’ nadert, het moet de komende decennia geheel emissievrij.

Zowel de Toyota Mirai als de Hyundai Nexo hebben een kleine lithium-ion-accu aan boord zodat ze altijd en direct vermogen kunnen oproepen bij het wegrijden of versnellen of om de recuperatie-energie tijdelijk op te slaan. De complexe processen tussen tanks, brandstofcel, elektromotor, accu en aandrijving zijn nauwelijks merkbaar achter het stuur. Hyundai Nexo en Toyota Mirai rijden als normale e-auto's met volledig koppel dat snel kan worden opgeroepen.

De Toyota accelereert sneller en heeft een betere aerodynamica. Afbeelding1De twee waterstoftanks zijn weggewerkt tussen de twee voorstoelen en onder de achterbank. Gezamenlijk bevatten ze 5,6 kilogram waterstof onder de gebruikelijke 700 bar.        Bij de SUV Nexo liggen er drie tanks, met een gezamenlijke inhoud van 6,33 kilo, onder de bagageruimte. Bij normaal gebruik rijdt de Mirai 660 kilometer op een tank en de Nexo 700. Bij een snelwegtest waarbij bij voortdurend 140 km/h werd gereden haalt de Toyota ruim 300 km en de Nexo ruim 400.

De Hyundai Nexo is een 4,67 meter lange SUV met een variabel, luchtig interieur en een kofferbak van 461 tot 1466 liter. De Toyota Mirai heeft veel weg van de Lexus en is een bijna vijf meter lange hatchback met uitgebreide veiligheidsuitrusting, een grote motorkap en een kleine kofferklep, waar maar 321 liter bagage in past doordat de hoogspanningsaccu achter de rugleuningen is ingebouwd. Lange mensen voelen zich prettiger in de Nexo, al is de Mirai van binnen erg breed en hebben de achterbanken voldoende beenruimte. De middentunnel van de Toyota is echter erg dominant, de ruimte boven het hoofd is krap, de cockpitconsole is vrij hoog en breed. Ook in de Hyundai Nexo oogt het paneel met een groot compartiment eronder visueel uitgebreid omdat het 45 toetsen en knoppen herbergt voor rijden, airconditioning en multimediafuncties. De meeste dingen zijn echter gemakkelijk te bedienen met een draai-drukknop, zodat je – in tegenstelling tot bij de Toyota Mirai – het touchscreen niet hoeft te gebruiken.

Dld H2liveOver het algemeen biedt de Zuid-Koreaan beduidend meer vakken en planken, een groter digitaal instrument en slimme oplossingen zoals het USB-kabelkanaal tussen de aansluiting eronder en het smartphoneplankje op de console. Een minpunt is de belettering op de knoppen, die overdag nauwelijks te lezen zijn. De bagageruimte heeft een hoge laaddrempel.
De Japanse auto, die zo'n 100 kilogram zwaarder is, haalt in de vergelijkingstest pluspunten met betergevormde stoelen, het lagere geluidsniveau in het interieur en het meer uitgebalanceerde veercomfort. De Nexo filtert met gemak oneffenheden in de weg, maar de Mirai doet het nog beter met een betere balans tussen de voor- en achteras.

De succesvolle afstelling van de veren en dempers maakt de Toyota Mirai ook bijzonder wendbaar - ondersteund door een bijna uitgebalanceerde gewichtsverdeling, de achterwielaandrijving met over het algemeen meer tractie en een voldoende gevoelige besturing. De lange remafstanden passen echter niet bij de subjectief hoge rijveiligheid van de Mirai, waarvan de draaicirkel van ruim twaalf meter vergelijkbaar is met die van de Hyundai Nexo. Als er echter water op de weg ligt, hebben beide waterstofauto's in de vergelijkingstest last van hun banden met geoptimaliseerde rolweerstand, omdat de grip op nat wegdek alleen voldoende is. Dit is vooral merkbaar bij het wegrijden met het direct beschikbare hoge koppel dat typisch is voor elektrische auto's.

Ondanks dat de Hyundai Nexo een betere uitrusting heeft met metallic lak, parkeersensoren rondom en automatische airconditioning, langere garanties (ongeveer acht jaar op mobiliteit) en goedkopere werkplaats- en verzekeringskosten, komt de Toyota Mirai als beste uit de bus. Dat komt alleen door de prijs, de Toyota Mirai is aanzienlijk goedkoper dan de Hyundai Nexo.

Tenslotte de snelle opkomst van batterij-auto's ten opzichte van Dld Afbeelding2 waterstof-voertuigen. Een batterijauto laadt langzaam, een waterstofauto is 100% gevuld binnen vier minuten. En aan het aantal tankstations voor waterstofvoertuigen hoeft het niet te liggen. De app van H2Live meldt dat er in Duitsland inmiddels 95 waterstoftankstations operationeel zijn, veelvuldig rond de grote steden en nabij kruispunten van snelwegen. Het land doorkruizen met een waterstofauto is absoluut geen uitdaging meer. Waterstofrijders die in het noorden, aan de Deense grens, vertrekken en in het zuiden Duitsland verlaten komen over een afstand van 1000 kilometer tientallen waterstoftankstations tegen. Met een actieradius van 650 km en een vultijd van hooguit vier minuten is waterstofrijden in Duitsland beslist geen avontuur meer. De grootste uitdaging is Duitsers in een Japanner of Koreaan laten rijden. Misschien kan de BMW iX5 de waterstofmarkt in Duitsland definitief openbreken.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen