• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing

VHT vht en sleepwagensVorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om de emissievrije toekomst. In het verleden werd was aanschafprijs belangrijk, maar tegenwoordig speelt ook het energiemanagement een rol. Want in steeds meer landen loopt het elektriciteitsnet tegen capaciteitsbeperkingen op. En dan staat de intralogistiek plotseling stil, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.    

Intern transport met een hybride systeem van brandstofcel en batterij zijn elektrische voertuigen die waterstof als energiebron gebruiken. De elektriciteit wordt direct in het voertuig opgewekt. In de brandstofcel reageert waterstof met de zuurstof uit de omgevingslucht om elektriciteit op te wekken. Het systeem laadt voortdurend een kleine batterij op, waarop het voertuig werkt. Als er plotseling meer vermogen nodig is, kan de brandstofcel ook rechtstreeks energie aan het aandrijfsysteem leveren. Het voordeel is de snelle tanktijd. De meeste voertuigen voor intern transport hebben een waterstoftank die binnen twee minuten is volgetankt. En dan ook nog met een hoeveelheid energie voor een volledige dienst.

Waterstof is vooral voor bedrijven die in ploegendienst 24 uur per dag werken interessant. VHT Toyota tankenDaar is geen tijd en ruimte om de interne voertuigen urenlang aan een stroomkabel op te laden. Daar is waterstof -met z’n zeer korte tanktijd- een prima oplossing. En omdat waterstofvoertuigen dan 24-uur inzetbaar zijn heeft een bedrijf tussen de 10 en 20% minder transportmiddelen nodig. Daar zit een belangrijk deel van de winst. De aanschafprijs van voertuigen op waterstof ligt een stuk hoger dan vergelijkbaar materiaal op fossiele brandstoffen of batterijen. Maar uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de TOC, de totale kosten gedurende de hele levensduur van het apparaat, lager liggen.

Batterijen zijn tegenwoordig niet altijd meer een oplossing, want daarbij speelt de capaciteit van het stroomnet een bepalende rol. In Nederland wordt massaal overgeschakeld van fossiele toepassingen naar elektriciteit. Het stroomnet is daar inmiddels overbelast en nieuwe bedrijven kunnen in grote delen van het land de komende vijf jaar niet meer worden aangesloten. Bestaande bedrijven kunnen hun stroomaansluiting niet verzwaren. Een massale overstap van intern transport op fossiele brandstoffen naar batterij-elektrisch is in nagenoeg het hele land onmogelijk. Waterstof is dan een oplossing, dit kan met vrachtwagens worden aangevoerd en bij bedrijfsprocessen of in voertuigen worden omgezet in emissievrije elektriciteit. De businesscase wordt nog aantrekkelijker als waterstof ook nog in het productieproces kan worden gebruikt als grondstof of vervanger van aardgas.

VHT tankenDat waterstof kostentechnisch ook een goede oplossing kan zijn blijkt in de retail. In België rijdt de retailer Colruyt in de magazijnen op waterstof, in de Verenigde Staten Wallmart en in Frankrijk Carrefour en Lidl. Bij het distributiecentrum van Carrefour Supply Chain in Vendin-le-Vieil in Frankrijk is in 2018 al de grootste vloot waterstofvoertuigen -137 stuks- in gebruik genomen.  In het magazijn van de Duitse retailer Lidl in Carquefou, in West-Frankrijk, rijdt 80% van het intern transport -100 voertuigen- op waterstof. De waterstof wordt 75 kilometer verderop geheel groen opgewekt met energie uit wind. Groener wordt het daar niet.

VHT Linde plant waterstof

Hoewel er in de Verenigde Staten al tienduizenden voertuig voor intern transport rijden op waterstof, moet de grote doorbraak in Europa nog komen. Maar intralogistiek op waterstof is inmiddels wel een bewezen technologie. Grote spelers als Toyota, Still en Linde zijn er volop mee bezig. Deze laatste heeft de afgelopen maanden een intern waterstofproject gelanceerd. Op een bedrijfslokatie van Linde in de Duitse stad Aschaffenburg rijden 21 voertuigen op waterstof. (foto rechts)  Voor toekomstige klanten een prima plek om te aanschouwen wat er technisch gezien allemaal mogelijk is.

Lees meer achtergrondverhalen: ceo-van-daimler-trucks-ontkracht-5-mythes-rond-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen