• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio

Comte waterstof schoolIn Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen, engezamenlijk zijn ze goed voor 200 banen, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.

Op ‘innovation24’ legt Nathalie Loch van het Regionale Economisch Agentschap en regionaal afgevaardigde van France Hydrogène, uit hoe de regio de nationale marktleider is geworden. “Het waterstof-verhaal begon in 1999 met onderzoeksactiviteiten op het gebied van brandstofcellen aan de Technische Universiteit van Belfort-Montbéliard en de Universiteit van Franche-Comté. Na tien jaar onderzoek ontstonden er in 2010 de eerste concrete projecten, zoals de F-City H2, een piepkleine stadsauto op waterstof (foto). Binnen het project “MobyPost” werd de post bezorgd met een auto op waterstof (foto) en binnen “MobilHyTest” werden meer auto’s op waterstof getest.

Een enorme versnelling bracht de ‘routekaart’ van de regio waarmee de waterstofsector 100 miljoen euro ondersteuning krijgt overComté waterstof mini de komende tien jaar. De steun is gebaseerd op drie pijlers: onderwijs, onderzoek en industrie. Loch: “Sindsdien heeft het avontuur wortel geschoten in de hele regio. Sinds 2020 hebben we de doelstelling van economische spin-offs bereikt dankzij de oprichting van verschillende bedrijven, waaronder twee gigafabrieken in de regio, die tegen 2026 meer dan 1.000 banen creëren.”

Met de structurele ondersteuning wil de regio bijdragen aan het creëren van een echt industrieel ecosysteem rond de productie, opslag en distributie van waterstof. De strategie is om een zo compleet mogelijke waardeketen te creëren.

In de regio de regio Bourgogne-Franche-Comté zijn ongeveer 100 bedrijven actief die de hele waardeketen bestrijken: brandstofcellen (Inocel, Gen-Hy), elektrolysers (McPhy, Gen-Hy), opslag (Forvia, Mincatec, Isthy) en integratie in toepassingen (Alstom, Stellantis, H2SYS, Gaussin, enz.). Dit alles is gestructureerd rond gerenommeerd onderzoek onder leiding van de Femto-ST-teams, het FC Lab, en Comté waterstof postde onderzoeken door de bedrijven zelf.

Onderwijs, opleidingen en trainingen vormen een belangrijk speerpunt. Nathalie Loch: “We bieden twee opleidingen, vier technische scholen en de professionele licentie BTS aan. De CMI-cursus Waterstof-Energie en Energie-efficiëntie aan de Universiteit van Franche-Comté, opgericht in 2015, was de eerste in zijn soort in Frankrijk. Het biedt een vijfjarige opleiding voor technische banen in energieproductie en -beheer. De gespecialiseerde master in waterstofenergie aan de Technische Universiteit Belfort-Montbéliard heeft tot doel expertise en dubbele vaardigheden op het gebied van waterstofenergie te verwerven of de kennis te verdiepen met het oog op loopbaanontwikkeling. We hebben ook een project voor een nationale waterstofschool.”

In de regio worden een flink aantal concrete projecten gerealiseerd, waaronder de ontwikkeling van gespecialiseerde locomotievenComté waterstof Tankstation van Alstom om het goederenvervoer in Europa koolstofvrij te maken en het AuxHYGen-station van Hynamics dat tot 400 kg groene waterstof per dag gaat produceren via elektrolyse. De waterstof gaat naar de eerste vijf H2-bussen in de stad Auxerre. Het Dijon Métropole Smart EnergHy-project, omvat vier waterstoftankstations om de toekomstige emissievrije voertuigen van de overheid te bevoorraden. Deze bestaat over enkele jaren uit een vloot van meer dan 200 bussen en vuilniswagens.  De McPhy-elektrolyser, zal worden aangedreven door elektriciteit uit een verbrandingsoven voor huishoudelijk afval op hoge temperatuur en lokaal geproduceerde hernieuwbare energie. De meest recentelijke ontwikkeling is het waterstofstation in Danjoutin, in de buurt van Belfort, dat net is geopend voor het opladen van de eerste zeven H2-bussen van de stad Belfort. Andere bedrijven werken aan een testbank voor waterstof verbrandingsmotoren en een modulair platform voor waterstoftrucks.

Comté kaart waterstofEn volgens Loch zijn er nog genoeg toekomstige uitdagingen. “We staan voor een uitdaging binnen de TEN-T-corridors (trans-Europees vervoersnetwerk) die gericht zijn op de uitrol van waterstofstations langs strategische Europese verkeersassen. Hiervoor moeten waterstofproductielocaties worden geïnstalleerd om in de nabijheid te kunnen tanken. Bourgogne-Franche-Comté zou een dergelijke waterstofproductielocatie kunnen huisvesten. We gaan ook nadenken over de toekomst van technologie. Terwijl we het een paar jaar geleden nog over brandstofcellen hadden, zijn er nu ook alternatieve waterstof-technologieën. En dan moeten we waterstof ook nog transporteren en opslaan. Gaan we gasvormig waterstof comprimeren, opslaan in metaalhydriden,  in vloeibare toestand of via andere dragers als methanol og ammoniak? Het gebied van onderzoek is immens!”

Lees ook: rijden-op-waterstof-verschuift-van-brandstofcel-naar-h2-verbrandingsmotor

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen