• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen

Paul BombeldDe traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De HD6-Neptune, de waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in Oostenrijk. Nu maakt Nel Hydrogen bekend een joint venture te hebben gesloten met H2 Energy en Hyundai voor een vloot vrachtauto’s in Noorwegen., schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine

De uitrol van waterstoftrucks ligt met de uitrol binnen het derde land in Europa strak op schema. De partners H2 Energy en Hyundai lieten dit voorjaar aan onze redactie weten dat er, naast Zwitersland, nog vier nieuwe landen op de nominatie staan voor de uitrol van waterstoftrucks. Naast het inmiddels gerealiseerde landen Oostenrijk en Noorwegen, zijn dat Nederland en Duitsland.

In Zwitserland gaat vrachtauto’s van de supermarktketens Coop en Migros met de vrachtauto’s rijden. De eerste 50 voertuigenZwitserland Coop Europa1 worden in 2020 verwacht. In eerste instantie werd gecommuniceerd dat er 1000 vrachtauto’s naar het Alpenland zouden komen, maar deze ramingen bleken al snel veel te voorzichting.  Volgens de laatste officiële mededelingen is inmiddels het aantal bestellingen gestegen naar 1650. Het huidige aantal van twee waterstoftankstations, bij Empa in Dübendorf en het Coop-tankstation in Hunzenschwil, wordt snel uitgebreid. Vier nieuwe tankstations zijn inmiddels in aanbouw en er komen er op korte termijn nog zes bij. De eerste groene waterstoffabriek met een elektrolyse-installatie van 2 MW op het terrein van de rivier-stroomcentrale van Gösgen is bijna klaar. Hier wordt de schone brandstof voor de eerste serie waterstofvrachtauto’s geproduceerd.

In Oostenrijk gaat supermarktketen MPreis in Tirol zijn complete vloot van 42 voertuigen overzetten op waterstof. Het bedrijf MPreis Europaricht daarvoor een eigen groene waterstoffabriek op nabij het landelijke distributiecentrum in Völs, vijf kilometer ten westen van Innsbruck. Hier wordt waterstof voor de vrachtauto’s, maar ook warmte en waterstof voor de eigen bakkerij geproduceerd. MPreis is al jaren actief op het gebied van duurzaamheid. Veel van de 253 winkels en de distributiecentra zijn al vele jaren voorzien van zonnepanelen. De supermarktketen, die uitblinkt in prachtige architectonische winkels, koopt zijn MPreis Europa supermarktproducten hoofdzakelijk in bij regionale leveranciers en voorkomt daarmee lange aanvoerlijnen. Een vloot van vrachtauto’s op waterstof past precies in de bedrijfsfilosofie. MPreis werd al bekroond als beste werkgever van Oostenrijk.

Wie afnemers van vrachtauto’s op waterstof in Noorwegen zijn is nog niet bekend gemaakt. Wel dat de uitrol begint in de regio Oslo / Akershus. De eerste exemplaren moeten in 2020 al naar Noorwegen komen. H2 Mobility is samen met de nieuwe Noorse partners het komende jaar erg druk om een dekkend netwerk van waterstoftankstations te bouwen. Tegelijkertijd moeten er productielocaties voor groene waterstof worden opgericht en moet een distributienetwerk voor waterstof worden Neptune Hyundai Eurpa1gerealiseerd. In 2021, als in Zuid-Korea de productiefaciliteit voor H2-vrachtauto’s volop draait worden er grotere aantallen naar Noorwegen geëxporteerd.

Bij Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen zal het niet blijven. Hyundai denkt dat in 2030 700.000 vrachtwagens op waterstof op de Europese wegen zullen rijden. De concurrentie met namen als Daf, Volvo, Man, Mercedes-Benz en Scania blijven voorlopig alleen voertuigen op fossiele brandstoffen produceren. De waterstofvrachtauto’s van Hyundai -en straks ook de H2-trucks van Nikola- hebben uit de traditionele hoek de komende jaren nog weinig te vrezen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Neptune Hyundai Europa8

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl