Oostenrijk: groot innovatief waterstofproject bij supermarktketen MPreis
Supermarktketens zijn de eerste bedrijven die, zonder al te veel moeite, kunnen overschakelen naar vrachtauto’s op waterstof. De vrachtwagens vragen grote vermogens, maken veel kilometers, zijn dagelijks onderweg en keren aan het einde van de werkdag weer terug bij het distributiecentrum. Als daar het waterstoftankstation staat is een enorme reductie van de CO2-uitstoot snel gerealiseerd. Het is dan ook niet vreemd dat Colruyt in België en Asko in Noorwegen en Coop, Spar en Migros in Zwitserland inmiddels voertuigen hebben die rijden op waterstof. In Tirol is een bijzonder waterstofproject van start gegaan, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.
In Oostenrijk is in april 2020 het project Demo4Grid officieel van start gegaan. Op het terrein van de supermarktketen MPreis verrijst de komende jaren een grote waterstoffabriek die volledig zal draaien op gezuiverd grondwater en duurzame stroom. De productie van groene waterstof wordt gebruikt voor de regionale netballancering, in industriële projecten en de mobiliteit. Onderzoek moet uitwijzen of het grootschalig produceren van waterstof in combinatie met diverse toepassingen leidt tot een commercieel haalbaar plan.
Voor het ambitieuze project is een verrassend klein terrein voldoende. De elektrolyse-installatie voor de productie van waterstof wordt gebouwd op iets meer dan 1.000 m². De hal van ongeveer 9 meter hoogte krijgt het uiterlijk van een typische regionale boerderij. In de tweede bouwfase volgt een gecombineerd tankstation voor diesel en waterstof. De omschakeling van het wagenpark van diesel naar waterstof duurt ongeveer zeven jaar, omdat de supermarktketen de bestaande voertuigen -zeer milieubewust- pas aan het einde van hun levensduur worden vervangen.
De groene waterstof wordt geproduceerd in Völs, iets ten westen van Innsbrück en krijgt als eerste bestemming de industriële bakkerij Therese Mölk, onderdeel van de Tiroolse supermarktketen MPreis. Met de waterstof kunnen de bakovens worden verwarmd, wat een enorme CO2-reductie betekent. Het gebruik resulteert in een zeer hoge energie-efficiëntie van meer dan 90%.
Het volgende project is waterstof als brandstof voor brandstofcelvoertuigen. Op lange termijn zal MPreis alle vrachtwagens die nu nog rijden op diesel vervangen diir trucks op waterstof. De omschakeling van de hele logistieke vloot naar waterstofwagens is revolutionair te noemen. Er zijn momenteel maar enkele vrachtautofabrikanten die voertuigen op waterstof daadwerkelijk kunnen leveren, maar de ontwikkelingen gaan snel. Mede omdat brandstofcelvoertuigen zeer milieuvriendelijk zijn in gebruik. Net als elektrische auto's zijn ze nagenoeg geluidloos en stoten alleen waterdamp uit als uitlaatgas. Naast een enorme CO2-besparing betekent dat aanzienlijk minder fijnstof.
Met dit toekomstgerichte project ondersteunt MPREIS haar positie als pionier op het gebied van duurzaamheid. De supermarktketen behoort al tot een van de grootste opwekkers van zonne-energie in de regio. De panelen liggen op nagenoeg alle supermarkten, distributiecentra en eigen productiebedrijven. Klanten kunnen tijdens het boodschappen doen inmiddels bij meer dan 30 winkels hun elektrische voertuig snel opladen.
MPreis werkt bij de implementatie van waterstof samen met partners uit de regio. Bij de strategie en projectontwikkeling wordt samengewerkt met de Tiroler EU-projectpartner FEN Systems in het Green Energy Center in Innsbruck. Het bedrijf werkt samen met TIWAG / TINETZ voor de aankoop van elektriciteit en het elektriciteitsnet. Voor de technische implementatie is ILF uit Rum aan boord gehaald en de elektrolyse-technologie komt van het Zwitserse bedrijf IHT.
Het investeringsbedrag voor het innovatieve project, dat eveneens het speerpunt is van een opkomende waterstofeconomie, bedraagt 13 miljoen euro. De financiële steun komt van de Europese Commissie en de Oostenrijkse en Zwitserse federale regering.