• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Hydrospider lanceert nieuw waterstof-transportsysteem in Zwitserland

Hydrospider4In Zwitserland is het nieuwe transportsysteem voor waterstof gepresenteerd. In containers wordt de brandstof voor vrachtauto’s en personenauto’s van de waterstoffabriek in Niedergösgen naar tankstations in het hele land vervoerd. De eerste vracht werd begin deze maand afgeleverd bij het Avia waterstof-tankstation in aanbouw in Sankt Gallen (foto links). Deze zomer wordt het waterstoftankstation officieel geopend. Waterstof Magazine sprak met Guido Lichtensteiger, woordvoerder van Hydrospider, het bedrijf achter dit nieuwe logistieke project.

Ter voorbereiding op de uitrol van meer dan 1600 vrachtauto’s op waterstof wordt in Zwitserland volop gewerkt aan de tankinfrastructuur. Lichtensteiger: “Momenteel is er één tankstation operationeel en zijn er zes in aanbouw. Tankstations die een contract tekenen met Hydrospider krijgen de waterstof in een kleine zeecontainer geleverd. Hierin zijn negen drukflessen horizontaal opgeslagen. De waterstof in de flessen wordt getransporteerd onder 350 bar. In een volle container zit 350 kg waterstof.”

Iedere tanklocatie beschikt over een compressor om de druk in het voorraadvat op te voeren. Er moet overdruk worden opgebouwd om waterstoftanksHydrospider3 in vrachtauto’s tot 350 bar en tanks in personenauto’s tot 700 bar te kunnen afvullen.

“Het zijn standaard doorwisselcontainers die verder niet zijn geïsoleerd”, meldt Guido Lichtensteiger. “Omdat waterstof in gasvorm -en niet in vloeibare vorm- is opgeslagen is een extra isolatielaag niet nodig. Ook niet voor felle zon van buitenaf. Zonder ontploffingsgevaar kunnen de containers in de volle zon worden geplaatst. De 20-voets ISO-containers zijn ook niet versterkt. In de wisselcontainer is alleen het steunframe voor de negen drukflessen geplaatst. De bak is ontworpen, gebouwd en getest en voldoet aan de ADR-vereisten en is gecertificeerd voor goedkeuring op de weg. De Hydrospider wisselcontainers mogen worden vervoerd door alle tunnels die zijn goedgekeurd voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Een vereiste is wel dat het transport moet worden uitgevoerd door een expediteur die gespecialiseerd is in het vervoer van gevaarlijke stoffen met een ADR-goedgekeurde vrachtwagen bestuurd door een ADR-gecertificeerde chauffeur.”

Hydrospider2Het bevoorradingssysteem van Hydrospider wordt al zeer veilig gezien. Een minimale afstand tot woningen is niet vereist. Bij de tankstations is ruimte gemaakt voor twee parkeerplekken voor containers waarvan er één altijd is bezet door een wisselcontainer met de waterstofvoorraad. De tweede positie is er voor tijdbesparende logistieke wissel. InnovaTrain AG uit Zwitserland levert de Container Docking Stations om de containers neer te zetten. Dit gebeurt zowel bij de tankstations als de locaties waar de waterstof wordt geproduceerd. Daarmee vormen de Docking Stations een wezenlijke schakel in de distributie van de waterstof. “We bieden onze klant een oplossing met een gecertificeerd product dat het resultaat is van onze jarenlange ervaring op containergebied,” laat Pieter van den Bold, de Nederlandse directeur van InnovaTrain aan Waterstof Magazine weten. “Het Docking Station heeft vier in de grond verankerde poten waarop de vrachtwagen de ISO-container kan wegzetten, zonder dat daar een kraan of vorheftruck aan te pas komt. We zijn er trots op dat we met dit product leverancier zijn bij een project voor groene waterstofmobiliteit,” aldus Van den Bold.  Met dit systeem kan de chauffeur een gevulde wisselcontainer snel plaatsen en vervolgens de lege container opladen. Dat duurt slechts enkele minuten. Tijdens de wissel kan er gewoon waterstof getankt worden zonder onderbreking.

Hydrospider6Bij de waterstoffabriek in Niedergösgen (foto rechts en hier boven) heeft Hydrospider vier opstelplaatsen voor containers beschikbaar. De elektrolyser van 2 MW  kan twee tot drie wisselcontainers per dag vullen. De groene stroom voor de waterstofproductie wordt opgewekt door de naastgelegen rivier. De fabriek zal jaarlijks ongeveer 300 ton waterstof produceren, wat neerkomt op een jaarlijks verbruik van 40 tot 50 vrachtwagens of ongeveer 1700 personenauto's.

Hydrospider is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van groene waterstof bij alle H2 tankstations waar de vrachtwagens van Hyundai Hydrogen Mobility in de toekomst gaan tanken. Uit vooronderzoek blijkt dat het transport via 20-voets containers op technisch en economisch vlak de meeste voordelen biedt. Met grotere containers wordt te veel beslag gelegd op de vaak beperkte ruimte bij de tankstations.

Een klein smetje in het distributieproces is het gebruik van vrachtauto’s op fossiele brandstoffen. Woordvoerder Lichtensteiger van Hydrospider is zich hiervan bewust. “Er is momenteel geen ADR-goedgekeurde e-truck beschikbaar voor ons waterstoftransportsysteem. Niet met batterijen en niet op waterstof. Daarom heeft Hydrospider de CO2 voor het gehele transporttraject gecompenseerd via myclimate. Maar ook onze organisatie wil de stap naar CO2-vrij transport graag maken.”
Het Duitste wasserstoff.tv maakte een videoverslag van het eerste waterstoftransport. Kijk via deze link

Hydrospider7

https://youtu.be/LU8BGNWtn6E

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl