• Home Slider01

Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof

Meet Up VS
De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een boeiende avond mede dankzij een goed ingevoerde gespreksleider, een diversiteit aan sprekers en een betrokken publiek waarvan een belangrijk deel meerdere Meet Ups in het land heeft bezocht. Waterstof Magazine schoof aan in Amsterdam in het westen, maar ook helemaal in Doetinchem in het oosten. Een verslag.

Als eerste gast in Amsterdam schuift Rob van Hattum (rechts op de foto) aan tafel. Als programmamaker bij de VPRO maakte hij meerdere programma’s over20190213 201438 het onderwerp waterstof. En hij heeft meerdere keren verkondigd dat de waterstofeconomie op doorbreken staat. Maar nu is hij er echt van overtuigd dat het gaat gebeuren. Het memoreerde aan 25 jaar geleden waarin de zonnepanelen nog als een soort juppie-technologie werden gezien. En tegenwoordig is het een breed geaccepteerde bron van energie. Ook batterijen hebben een flinke technologische vooruitgang geboekt en dat moet ook gebeuren met waterstof. Waterstof opwekken via elektrolyse is inmiddels 25 jaar oud, de branche heeft volgens de programmamaker veel behoefte aan grootschaligheid, industrialisering en innovatieve ideeën. Er moeten volgens hem nog veel meer schaalvoordelen te behalen zijn.

Het onderwerp waterstof lijkt nu even op een hype. Voor buitenstaanders is het een relatief onbekend product terwijl de publicaties in de nieuwsmedia over elkaar heen buitelen. Grote verwachtingen worden geschapen, maar waterstof is niet altijd en op iedere plek de beste oplossing. Op het platteland kan biogas van boerenbedrijven een grote rol gaan spelen en autorijders die zich beperken tot korte stukjes kunnen prima met een batterij-auto uit de voeten.

20190213 204940Als Stefan Holthausen, waterstofondernemer uit het Groningse Hoogezand aan tafel schuif gaat het gesprek natuurlijk over mobiliteit. Hij dringt aan op en betere infrastructuur voor tankstations om waterstof een grotere rol in het wegvervoer te laten spelen. Veel burgers en bedrijven zijn enthousiast, maar stappen niet in als er geen tankvoorziening in de nabijheid is. Hij realiseert zich dat op korte termijn binnen de industrie de grootste milieuwinst valt te behalen met de overschakeling naar waterstof, maar vindt dat mobiliteit parallel daaraan gewoon moet door ontwikkelen. Een auto op batterijen vindt hij prachtig, maar stelt zich direct de vraag of we daarmee het milieuprobleem niet doorschuiven naar de volgende generatie. Zo schoon zijn die batterijauto’s volgens Holthausen niet als er wordt gekeken naar de vervuilende mijnen in Afrika en het slopen van de accu als deze is afgeschreven.

Hoogleraar en waterstofprofessor Ad van Wijk van de universiteit in Delft richt zich deze avond op het brede energievraagstuk. Deze kan 20190213 215755in het kort worden samengevat als logistiek probleem. Hoe krijgen we de overdaad aan zonne-energie overal op de wereld omgezet in waterstof en vervolgens getransporteerd naar en opgeslagen in Nederland. Waar de productie van waterstof gedaan wordt is minder van belang, want vandaag de dag transporteren we ook moeiteloos andere energie in de vorm van olie over de hele wereld of aardgas vanuit Siberië via gasleidingen naar het duizenden kilometers verre Europa. Het transporteren van energie vanuit plaatsen waar voldoende schone wind- en zonkracht beschikbaar is blijft ook in de toekomst belangrijk bij de energievraag en het aanbod.

20190213 215746Gedeputeerde Nienke Homan van GroenLinks in de provincie Groningen vertelt vol trots dat in Groningen al jaren geleden een duidelijke keuze voor groene energie is gemaakt. In de beginperiode was dat volgens haar niet altijd even gemakkelijk maar inmiddels loopt Groningen met 30% duurzame energie landelijk voorop. Direct komt er een extra vraag uit de zaal of die 30% de elektriciteit betreft of het totale aanbod. En het is het laatste. Homan blijkt ook nog een scherp economisch inzicht te hebben. De enorme energiestromen die door Nederland lopen blijven volgens haar niet bestaan, omdat omliggende landen ook een energietransmissie doormaken. Dat kost veel werkgelegenheid. Ze daagt Nederland dan ook uit om met waterstof nieuwe compleet CO2-vrije energieoplossingen te bedenken. Op deze wijze kunnen we Europees voorloper worden en kan er volgens haar een prachtige nieuwe waterstofeconomie ontstaan.

In het oosten van het land bezocht Waterstof Magazine vrijdagavond de Meet Up in Doetinchem. Het PvdA-clubhuis het Rode Kafé20190215 193142 was niet berekend op de enorme belangstelling. Met zitruimte voor 50 personen hingen de 150 belangstellenden er werkelijk met de benen uit (foto). Sprekers waren vrijdagavond de Gelders gedeputeerde Peter Drenth, Lianders netwerkstrateeg Elbert Huijzer en Kiwa Technology onderzoeker Rene Hermkens de sprekers. Onder strakke leiding van oud-burgemeester Hans Albertse werd in een bomvolle zaal gesproken over de gevolgen van de energie-transitie. Voor de politiek is het belangrijk dat iedereen de stappen kan overzien en alles betaalbaar blijft. Liander legde uit dat netwerkbeheerders overheidsorganen zijn en daardoor gebonden zijn aan strenge regels en daarmee samenhangende beperkingen. Kiwa Technologie sprak over de veiligheid van waterstof die ten opzichte van aardgas nauwelijks afwijkt. De gedeputeerde had tenslotte goed nieuws voor iedereen die met de energie-transitie aan de slag wil. De Gelderse subsidiepot is gevuld met 360-miljoen. Aan de provincie zal het niet liggen.

Meer actueel

  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 23 december 2019

    De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De HD6-Neptune, de waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in...

    Lees meer...

  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019

    Door Paul Bombeld Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op...

    Lees meer...

  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 12 november 2019

    ACHTERGRONDEN Door Paul BombeldAl bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot. Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media...

    Lees meer...

  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019

    Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof...

    Lees meer...

  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019

      ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en het...

    Lees meer...

  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019

    ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinke...

    Lees meer...

  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019

    ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl