• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer

Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de Arjan de Putter 118 800waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van schone mobiliteit en niet eenkennig. ‘Het rijden op waterstof is gewoon geweldig, maar voor veel autorijders is een elektrische auto ook net zo goed voldoende. We moeten wel realistisch zijn’.




Wanneer begon je interesse voor auto’s op waterstof?

 

‘Eigenlijk al meer dan dertig jaar geleden. Ik ben een autogek, dus de HTS-Autotechniek in Apeldoorn was na mijn middelbare school een logische vervolgstap. Eind jaren tachtig werd er al gesproken over de mogelijkheden van elektrisch rijden. En veel autofabrikanten deden toen al onderzoek naar waterstof. Dat is uitermate lastig geweest en veel merken hebben het onderzoek gestaakt. Slechts enkele volhouders zijn erin geslaagd om met een succesvolle marktintroductie te komen. Dat doorzettingsvermogen verdient heel veel respect’.


Als waterstofpionier zou je verwachten dat je anti-diesel, anti-benzine en anti-accu bent. Toch ligt dat genuanceerder. Waarom?

‘Ik begrijp helemaal niet waarom men dat zou verwachten. Ik denk dat we realistisch moeten zijn. Je hebt ook nog te maken met wat in de ICT ‘gebruikers’ wordt genoemd. Dat zijn de mensen die autorijden. In een aantal gevallen hebben ze behoeften waaraan batterij- of waterstof elektrisch rijden nog niet kan voorzien. Of denken ze dat.

En er zijn altijd mensen die als eerste overstappen, de zogenaamde ‘innovators’ en ‘early adopters’. Maar je hebt ook mensen die als allerlaatste overstappen. Dat is de grootste groep. Als die groep nu al begint met hybride te rijden, dan scheelt dat toch weer een flink percentage aan schadelijke uitstoot. Ik zet liever de behoeften van de markt voorop en zoek daar een passende – en zo schoon mogelijke – oplossing voor.’

Samen met autojournalist Jan Rooderkerk uit Harderwijk zijn jullie de mensen achter de EV Coöperatie, wat willen jullie met dat initiatief bereiken? 

‘We zien dat er heel veel partijen actief zijn op het gebied van duurzame mobiliteit. Dat is heel mooi. Wat jammer is, is dat ze heel versnipperd werken. Jan en ik zagen in dat deze partijen veel effectiever zouden kunnen opereren als ze gebundeld zouden samenwerken. Want door samenwerken willen we de overstap naar duurzame mobiliteit helpen versnellen.

Daartoe hebben wij afgelopen jaar de EV Coöperatie opgericht. Die is in korte tijd erg succesvol, importeurs en provinciale en gemeentelijke overheden tonen heel veel belangstelling voor ons initiatief.’

Op het voormalige Akzo-terrein in Arnhem werk je samen met studenten van de hogeschool Arnhem Nijmegen aan mobiliteitsoplossingen. Waar zijn jullie momenteel mee bezig?

 ‘Elektrische auto’s zijn een stap vooruit, maar door auto’s alleen elektrisch te maken los je de fileproblematiek niet op. We zien een gat tussen de auto en de fiets. Ik vroeg me af hoe we mensen uit de auto kunnen lokken.

We ontwikkelen een nieuw Urban Electric Vehicle. Dat heeft drie wielen, mag 45 km/h en geldt voor de wet als een bijzondere bromfiets. Daarmee kom je droog, comfortabel én snel op je werk aan.’

Je bent ook de grote man achter de jaarlijkse Waterstof Challenges. Kun je uitleggen wat dat precies is.

 ‘Mobiliteit draait om de vrijheid, over wanneer je dat wilt naar de plek te gaan waar je wilt. De Waterstof Challenge is een soort puzzel waarbij deelnemers zo veel mogelijk punten moeten verdienen door kilometers te maken, landmarks en landen te bezoeken. Verder kunnen ze punten verdienen met creatieve opdrachten. Het is nadrukkelijk géén race maar een puzzeltocht.

Met de Waterstof Challenges – die ik overigens samen met Bastiaan du Pré organiseer – willen we laten zien dat je met waterstof in 24 uur heel Europa aan kunt doen. In andere landen ligt al een groot netwerk.

De deelnemers komen enthousiast terug en zijn daarna waterstof ambassadeur. Voor mezelf was de Waterstof Challenge ook een eye-opener. Ik nam zelf ook deel aan de eerste edities. Toen zag ik in Duitsland dat de waterstof letterlijk tussen de benzine en de diesel op het schap lag. Ik realiseerde me dat dit is wat de consument wil: groot bereik, snel tanken en geen uitstoot (behalve waterdamp).’

Zijn de Waterstof Challenges geschikt om internationaal uit te rollen?

‘Absoluut, in 2019 gaat we zelfs al van start in meerdere landen in Europa. België, Duitsland en Zweden hebben interesse. Daarnaast zijn we in gesprek om het concept wereldwijd uit te rollen. Dat had ik in het begin echt niet voorzien.’

Even een voorspelling. Hoe ziet de waterstofeconomie met betrekking tot mobiliteit in Nederland er over vijf jaar uit?

 ‘We zitten nu nog in de pioniersfase, maar ik merk aan alles een enorm toegenomen interesse in waterstof bij het grote publiek. En dat is nodig ook. We moeten van het gas af en waterstof kan een vervanger zijn. Ik denk dat mensen zelf moeten kiezen of ze batterij elektrisch of waterstof elektrisch willen rijden.

‘Waterstofprofessor’ Ad van Wijk voorziet mogelijkheid om energie op te slaan in een cloud van honderdduizenden waterstofauto’s. Daarmee kun je niet alleen efficiënt energie opslaan, maar ook transporteren. De capaciteit van al die brandstofcellen bij elkaar zou grote kolencentrales overbodig maken. Of we dat binnen vijf jaar gerealiseerd zal zijn? Laten we daar eens naar streven.’

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl